Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Ostatnio na forum
Warto kupić
Ważne tematy

dieta wg grupy krwi

1. Justyna Marszałkowska - dietetyk
Centrum Dietetyczne ProLinea; Warszawa

2. autor artykułu : Nina Jakubik - dietetyk
Centrum Dietetyczne ProLinea; Warszawa

Justyna MarszałkowskaNina Jakubik
-
   

Grupa krwi 0:

W stosunku do diet opierających się na jednym lub dwóch produktach (dieta owocowa, kapuściana) ta dieta może sprawiać wrażenie dość dobrze skomponowanej. Ma szeroką gamę produktów przez co nie jest dietą monotonną, nie powoduje gwałtownego spadku masy ciała i przede wszystkim jest dostosowana do indywidualnych potrzeb wszystkich ludzi z grupą krwi 0.
Na pierwszy rzut oka wszystko byłoby w porządku gdyby nie to, że dieta całkowicie eliminuje z jadłospisu codziennego dwa bardzo ważne produkty – mleczne i zbożowe.
Żadna z kobiet, a zwłaszcza ciężarna nie może sobie pozwolić na tak poważne deficyty wapnia (którego najlepszym źródłem jest mleko i produkty mleczne). Kobiety są szczególnie narażone na wystąpienie osteoporozy, natomiast w czasie ciąży zapotrzebowanie na ten składnik gwałtownie wzrasta. Norma zapotrzebowania na wapń dla ludzi dorosłych wynosi 800 mg/dobę (ok. 3 szklanek mleka), kobieta w ciąży i karmiąca potrzebuje ok. 1200 mg wapnia na dobę (ok. 1 litra mleka dziennie. Należy pamiętać, że wapń to nie tylko mleko ale także jego przetwory - jogurty, ser żółte, twarogi, kefiry, maślanki itp.
Podobnie sprawa wygląda z produktami zbożowymi, które są bardzo dobrym źródłem magnezu, żelaza, cynku a także dobroczynnego błonnika.
Błonnik spożywany w odpowiedniej ilości ma wpływ na utrzymanie odpowiedniej masy ciała, reguluje poziom cholesterolu i przede wszystkim pomaga w utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, a tym samym zapobiega wystąpieniu cukrzycy.
Dieta według grupy krwi 0 jest dietą długotrwałą, polecaną przez autora nie tylko jako sposób na schudnięcie, ale także jako nowy styl życia. Jednak należy zdać sobie sprawę z tego, że dieta, która wyklucza z naszego jadłospisu produkty nam niezbędnie zakładając, że to one są przyczyną tycia nie jest godna polecenia ani uwagi. Nie wolno nam rezygnować z czegoś bez czego organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować!!!
Jeśli chodzi o kobiety w ciąży i karmiące to jedyne produkty, z których mogą (a nawet powinny!) zrezygnować to: słodycze w dużych ilościach, kawa, produkty typu fast–food, produkty wysokotłuszczowe typu smalec, tłuste mięso, tłuste mleko, tłuste sery oraz produkty o dużej zawartości cukrów prostych – dżemy, miód, cukier, słodkie soki i syropy, a także alkohol.

Produkty zalecane w diecie dla grupy krwi 0:
• Wodorosty (kelp),
• Owoce morza,
• Sól jodowana,
• Wątroba,
• Czerwone mięso,
• Kapusta włoska, szpinak, brokuły.

Produkty niezalecane w diecie:
• Gluten pszenicy,
• Kukurydza,
• Fasola nerkowata(kidney),
• Fasola navy,
• Soczewica,
• Kapusta,
• Brukselka,
• Kalafior,
• Gorczyca.

Grupa krwi A:

Proponowany przez autora sposób żywienia dla osób z grupą krwi A opiera się na dietach wegetariańskich. Oznacza to, że dieta ta całkowicie wyklucza z naszego jadłospisu mięso i jego produkty, dzięki czemu ma nam zapewnić szybki spadek masy ciała, a także „wzmocnić system odpornościowy i potencjalnie zapobiec rozwojowi zagrażających życiu chorób”. Czy rzeczywiście dieta będzie miała tak cudowne działanie?
Jeżeli wykluczymy z diety mięso narazimy organizm na niedobory białka, żelaza i witaminy B12 (mięso jest najlepszym źródłem tych składników, a w przypadku witaminy B12 jedynym). Będzie to owocowało zupełnie czymś innym niż zakładał autor diety. Wszystkie komórki odpornościowe organizmu to nic innego jak białko!!! Jeżeli zabraknie tego składnika odżywczego nie mamy szans na wzmocnienie naszej odporności (czyli budowy nowych ciał odpornościowych) – duża odporność organizmu na wirusy czy bakterie jest szczególnie ważna w przypadku kobiet w ciąży i karmiących, które w razie choroby nie mogą zażywać antybiotyków ani innych leków ze względu na bezpieczeństwo dziecka. Ponad to wykluczamy z diety żelazo hemowe (pochodzenia zwierzęcego, zawarte w czerwonym mięsie) co w efekcie może skutkować anemią niedobarwliwą. Wprawdzie w produktach roślinnych występuje tzw. żelazo niehemowe (głównie w warzywach zielonych i produktach zbożowych z grubego przemiału), jednak należy pamiętać, że jest ono znacznie gorzej przyswajane przez organizm niż to pochodzenia zwierzęcego i może nie pokryć dostatecznie zapotrzebowania. Norma – 14 mg żelaza/dobę, kobieta w ciąży – 22 mg/dobę, karmiąca – 18 mg/dobę. Niedobory witaminy B12 także nie będą wpływać na polepszenie stanu organizmu, a wręcz przeciwnie. Problemy mogą się pojawić szczególnie ze strony układu nerwowego – zwyrodnienia w obwodowym i ośrodkowym układzie nerwowym, niedobór witaminy B12, podobnie jak niedobór żelaza, brak tej witaminy będzie powodował tzw. anemię złośliwą.
Kolejną rzeczą nie do zaakceptowania, a proponowaną przez autora diety jest wykluczenie produktów mlecznych, które są najlepszym źródłem wapnia, a także dobroczynnych szczepów bakterii wzmacniających odporność organizmu (Lactobacillus acidofilus, Bifidobacterium, Lactobacillus casei). Dieta jest bogata w produkty sojowe, które mogą być alternatywą dla niskiego spożycia mięsa. Ziarna soi są jedynymi warzywami, które zawierają duże ilości białka (zbliżonego swoim składem białku zwierzęcemu). Jednak w przypadku kobiet w ciąży/karmiących połowę zapotrzebowania na białko powinno pokrywać chude białko zwierzęce (mięso drobiu – poza gęsią i kaczką, cielęcina, wołowina, ryby, chude przetwory mleczne itp.) w związku z czym nie jest możliwe całkowite wykluczenie mięsa lub jego zamiana na produkty sojowe. Ponadto produkty powstałe z ziaren soi zawierają znacznie mniej wapnia niż mleko krowie i są bardzo powszechnym alergenem mogącym powodować uczulenie.
Dieta wegetariańska (na której opiera się dieta dla grupy krwi A) nigdy nie była i nie będzie dobrą dietą, gdyż w dużym stopniu może przyczynić się do powstania wielu chorób na skutek niedoboru: żelaza (anemia), wapnia (w późniejszym wieku osteoporoza), białka (osłabienie, częste przeziębienia), witamin z gr. B (zaburzenia ze strony układu nerwowego, zmiany skórne itp.).

Produkty zalecane w diecie dla grupy krwi A:
• Oleje roślinne,
• Produkty sojowe,
• Warzywa,
• Ananas.

Produkty niezalecane w diecie:
• Mięso,
• Nabiał,
• Fasolka nerkowata,
• Fasolka limejska,
• Pszenica (w nadmiarze).

Grupa krwi B:

Znacznie różni się od diet stworzonych na potrzeby ludzi z grupą krwi 0 i A.
Przede wszystkim nie eliminuje z jadłospisu składników niezbędnych do prawidłowego żywienia, jest dietą urozmaiconą z bardzo dużym wyborem produktów spożywczych.
Dostarcza tych wszystkich produktów, dzięki którym organizm może sprawnie funkcjonować i zapewnia prawidłową pracę wszystkich narządów:
 chude mięso i ryby – pokrywają zapotrzebowanie na białko, żelazo, cynk witaminy z grupy B (B12, B1, PP), wielonienasycone kwasy tłuszczowe (biorą udział w procesie dojrzewania mózgu i wielu ważnych procesach metabolicznych)
 nabiał dostarczający niezbędnego wapnia, białka, witaminy B2, oraz witaminy A (będącej przeciwutleniaczem wpływającym na prawidłowy stan skóry, naczyń krwionośnych, zwiększającym odporność organizmu) i witaminy D niezbędnej do wchłaniana wapnia z przewodu pokarmowego.
 tłuszczy, głównie w postaci oliwy z oliwek
 produktów zbożowych dostarczających minerałów takich ja magnez, cynk, żelazo
 warzyw i owoców będących źródłem wielu witamin

Jedynymi minusami diety jest wykluczenie spożycia masła, które dostarcza niezbędnych witamin tzw. tłuszczorozpuszczalnych (głównie witaminy A i D) – orzechów i pestek ( np. słonecznika, dyny itp. ), które stanowiłyby dodatkowe uzupełnienie w dostarczaniu kwasów tłuszczowych jedno – wielonienasyconych, pieczywa żytniego, pełnoziarnistego i otrąb pszennych, które są najbogatszym źródłem wielu składników mineralnych – magnezu, żelaza niehemowego, cynku, miedzi, witamin z grupy B oraz witaminy E. O ile w przypadku zdrowych dorosłych osób brak masła nie stanowi problemu, tak w przypadku dzieci do 3. roku życia, kobiet ciężarnych oraz karmiących Komitet Żywienia Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii Pediatrycznej i Żywienia zaleca używanie wyłącznie masła. Uzasadnia to występowaniem w maśle cholesterolu i naturalnych witamin tłuszczorozpuszczalnych oraz obecnością kwasów trans w margarynach utwardzanych.

Niepokojące wydaje się też to, że dieta całkowicie wyklucza spożycie pomidorów, które są cennym źródłem likopenu - przeciwutleniacza wzmacniającego system odpornościowy, chroniącego organizm przed chorobami serca i układu krążenia, nowotworami i wieloma innymi schorzeniami.
Dieta nie wydaje się stwarzać zagrożenia dla kobiet w ciąży/karmiących. Jeżeli będzie zrównoważona, urozmaicona i stosowana rozsądnie nie powinna wpływać negatywnie na rozwój dziecka ani powodować niepożądanych efektów w organizmie matki. Wszelkie wyeliminowane produkty z diety, można przy dobrym zbilansowaniu jadłospisu zamienić innymi produktami z tej samej grupy np. brak pomidorów w diecie rekompensować zwiększonym spożyciem warzy i owoców bogatych w przeciwutleniacze (pomarańcze, czarne porzeczki, grejpfruty, kapusta, marchew, brokuły, pietruszka, papryka itp.).

Produkty zalecane w diecie dla grupy krwi B:
• Zielone warzywa,
• Mięso,
• Jaja i niskotłuszczowe produkty mleczne,
• Wątroba,
• Herbata z lukrecji.

Produkty niezalecane w diecie:
• Kukurydza,
• Rośliny strączkowe,
• Orzeszki ziemne,
• Siemię lniane,
• Gryka,
• Pszenica.

Grupa krwi AB:

Dieta dla tej grupy krwi jest w dużej mierze połączeniem produktów dozwolonych dla grupy krwi B i tych wyeliminowanych w grupie A. Idąc na kompromis autor diety dla grupy krwi AB zaleca jedynie ograniczenie spożycia mięsa - w szczególności czerwonego (czyli tego które jest najlepszym źródłem żelaza), pozwala natomiast na spożywanie mleka i jego produktów.
Mimo, że zestawienie innych produktów jest jak najbardziej odpowiednie stosując tę dietę możemy narazić siebie na niedobory, które w konsekwencji skutkują zaburzeniami ze strony wielu układów.
Najbardziej niebezpieczne wydają się być zaburzenia wynikające z niedoboru białka – zaburzenia wzrostu, pracy układu odpornościowego, zaburzenia w produkcji enzymów, hormonów oraz w transporcie substancji, w którym biorą udział cząstki białek.
Należy też pamiętać, że kobiety są grupą szczególnie narażoną na niedobór żelaza i w związku z tym na wystąpienie anemii. Trzeba temu przeciwdziałać stosując dietę bogatą w ten składnik mineralny co wiąże się z dietą bogatą w białko – czyli w mięso i produkty mięsne (dla kobiet w ciąży/karmiących polecane są oczywiście produkty chude: drób, cielęcina, wołowina, mięso królika, ryby).
Z racji tej, że kobieta w ciąży czy karmiąca musi codziennie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości białka, żelaza i witamin nie jest to dieta polecana dla tej grupy. Każda mama lub przyszła mama musi zdawać sobie sprawę z tego, że zdrowie jej dziecka jest dużo ważniejsze niż gwarancja szybkiej utraty zbędnych kilogramów (dawana przez autora diety) w związku z czym nie może go świadomie narażać na niebezpieczeństwo związane niedoborem składników odżywczych.

Produkty zalecane w diecie dla grupy krwi AB:
• Tofu,
• Produkty mleczne,
• Owoce morza,
• Ananas,
• Zielone warzywa,
• Wodorosty.

Produkty niezalecane w diecie:
• Czerwone mięso,
• Fasolka nerkowata,
• Nasiona i pestki,
• Fasolka limejska,
• Kukurydza,
• Gryka,
• Pszenica.

dieta wg grupy krwi - dodano: 2007-03-14

                                

więcej artykułów tego autora:
  Zalecenia żywieniowe dla kobiet karmiących piersią
  Rola diety w leczeniu ADHD
  Depresja
  Masło czy margaryna?
  Pożywne i odżywcze koktajle
  Czosnek - zastosowanie, przepisy na domowe leki
  Cebula - syrop i nie tylko, czyli o leczniczym działaniu cebuli
  dieta kapuściana
  dieta owocowa
  dieta optymalna
  dieta Atkinsa
  dieta dobrych kalorii
  diety gwiazd
  dieta South Beach
  dieta niełączenia - dieta Haya
  dieta osobowości
  dieta śródziemnomorska
  dieta trzydniowa
  Otyłość u dzieci


Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.