Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Ostatnio na forum
Sprawdź koniecznie
Warto kupić
Ważne tematy

dieta Montignaca

1. Nina Jakubik - dietetyk
Centrum Dietetyczne ProLinea; Warszawa

2. autor artykułu : Justyna Marszałkowska - dietetyk
Centrum Dietetyczne ProLinea; Warszawa

Nina JakubikJustyna Marszałkowska
-
   

Dieta Montignaca to dieta polegająca na niełączeniu produktów węglowodanowych z tłuszczowymi już z samego założenie nie jest dobrym sposobem żywienia. Każdy główny posiłek (śniadanie, obiad, kolacja) powinien dostarczać nam w odpowiednich ilościach zarówno białka, tłuszczu jak i węglowodanów. Zapewnia to stały dowóz składników odżywczych do organizmu i wpływa na jego sprawne funkcjonowanie – np. utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi.
Poza tym dieta Montignaca nie jest bardzo skomplikowana, trzeba jedynie dobrze poznać zasady na jakich się opiera by ją zastosować i uzyskać pożądany efekt. Przede wszystkim należy zapoznać się tabelami z indeksem glikemicznym produktów chcąc przygotować odpowiedni posiłek.

Główne zasady, na których opiera się dieta Montignaca:
1. Nigdy nie łącz produktów o wysokim IG z tłuszczami w jednym posiłku
2. Unikaj jedzenia produktów węglowdanowo-tłuszczowych / pełne mleko, czekolada, awokado, wątróbka, orzechy laskowe, herbatniki
3. Wyeliminuj z diety cukier / sacharozę
4. Jedz chleb tylko pełnoziarnisty i tylko na śniadanie
5. Wyeliminuj z diety ziemniaki pod każda postacią
6.
Wyeliminuj biały ryż
7. Makaron tylko al dente lub razowy
8. Owoce jedz oddzielnie, najlepiej na czczo i ze skórką
9. Zrezygnuj z alkoholu
10. Unikaj mocnej kawy i herbaty
11. Jedz co najmniej 3x dziennie, nie omijaj posiłków
12. Ogranicz spożywanie "złych" tłuszczów /nasyconych/, na korzyść "dobrych" /nienasyconych/
13. W czasie posiłku nie pij wody, nie pij tez bezpośrednio przed posiłkiem
14. Nie spiesz się, przeżuwaj dokładnie każdy kęs
15. Przygotowuj soki owocowe w domu, bezpośrednio przed spożyciem
16. Całkowicie wyeliminuj słodzone napoje gazowane
17. Po posiłku składającym się z węglowodanów poczekaj 3 godziny, zanim zjesz coś zawierającego tłuszcze
18. Po posiłku składającym się z produktów tłuszczowych poczekaj 4 godziny, zanim zjesz coś zawierającego węglowodany
19. Jedz warzywa bogate w błonnik: sałatę, pory, bakłażany itp.
20. Między posiłkami pij wodę mineralną niegazowaną - od 1,5 do 2 litrów

Poza tymi kilkoma punktami założenia diety Montignaca są dość dobre i porównywalne z zaleceniami żywieniowców. Eliminacja słodzonych napojów, spożywanie produktów zbożowych pełnoziarnistych, ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych – zwierzęcych, na rzecz nienasyconych – roślinnych, regularne spożywanie posiłków itp.
Mimo wielu zalet diety nie poleciłabym jej ze względu na jedno z najważniejszych jej założeń - niełączenia produktów. Poszczególne składniki odżywcze powinny być równomiernie rozłożone na posiłki spożywane w ciągu dnia. Zapewnia to stały dowóz energii (glukoza, kwasy tłuszczowe) oraz składników budulcowych organizmu (białka, kwasy tłuszczowe) a także witamin i minerałów.
Ponadto dieta Montignaca zaleca nie liczenie kalorii dzięki czemu ma stać się przyjemniejsza i łatwiejsza w stosowaniu. Takie założenie może dawać zupełnie odwrotny efekt niż zamierzony – tycie!!!
Co jest jak najbardziej niepożądane oraz może skutkować niebezpiecznymi efektami.

dieta Montignaca - dodano: 2007-03-14

                                

więcej artykułów tego autora:
  Dieta w ciąży
  Alergia pokarmowa u dzieci
  Gdy dopada Cię bezsenność
  Nadciśnienie tętnicze
  Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS)


Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.