Advertisement

ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Przygotowanie do sezonu narciarskiego

-
Błyskotliwy sukces: podwójna moc atrakcji na terenie narciarskim Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
Jak przygotować siebie i dziecko do sezonu narciarskiego?

Wyjazd na narty wiąże się nie tylko ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, ale również ze zmianą klimatu i wysokości, o czym niestety nieraz zapominamy. Wraz ze wzrostem wysokości zmniejsza się ciśnienie, a powietrze staje się bardziej rozrzedzone, czego efektem jest szybszy oddech i odczuwalne zmęczenie.

Sposób przygotowania do sezonu narciarskiego zależny jest jednak od wieku.

Przedszkolaki
W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym ważne jest by dużo czasu spędzały na świeżym powietrzu. Wszelkiego rodzaju spacery, gry oraz zabawy ogólnorozwojowe pozytywnie wpłyną na ich późniejszą wytrzymałość i kondycję na stoku. Zwróćmy również uwagę na naukę dziecka stron i kierunków oraz na ćwiczenia określające pozycję ciała dziecka w przestrzeni (ćwiczenia typu podnieś nóżkę, klaśnij w rączki, schyl się, podskocz, itp.)

Dzieci od 7 roku życia oraz młodzież
U starszych dzieci wprowadzamy ćwiczenia bardziej ukierunkowane pod kątem czekających ich na stoku wyzwań. Gry zespołowe oraz bieganie poprawiają ogólną kondycję fizyczną. Jazda na rolkach, czy łyżwach rozwija poczucie równowagi. Również ćwiczenia w sali gimnastycznej, takie jak chodzenie po równoważni, skakanie przez kozła oraz przewroty są istotnym elementem przygotowania do sezonu narciarskiego. Niezmiernie ważne są również ćwiczenia rozciągające. Pamiętajmy, że dzieci chętniej ćwiczą w grupie, a u młodzieży istotnym czynnikiem motywującym stają się także elementy rywalizacji.

Dorośli
Osoby dorosłe, które w ciągu roku mają niewiele kontaktu ze sportem, powinny rozpocząć ćwiczenia ok. dwóch miesięcy przed wyjazdem na narty.
  • Kondycja fizyczna
    Na ogólną kondycję fizyczną pozytywny wpływ mają wszelkie ćwiczenia aerobowe- bieganie, pływanie, jazda na rowerze, czy na rolkach. Nie należy jednak narzucać zbyt dużego tempa ćwiczeń- zacznijmy od marszobiegów i delikatnego joggingu.
  • Siła mięśni
    Podczas jazdy na nartach pracują w zasadzie wszystkie mięśnie. Te, na które należy zwrócić szczególną uwagę to mięśnie łydek, ud, mięśnie pośladkowe oraz mięśnie brzucha, które pomagają utrzymać prawidłową sylwetkę, będąc jednocześnie stabilizatorem całego ciała.
  • Rozciąganie (Stretching)
    Stretching poprawia elastyczność i ukrwienie mięśni. Zapobiega również naciągnięciom i kontuzjom, które mogłyby powstać podczas jazdy na nartach.
  • Ćwiczenia równowagi
    Najprostszym przykładem ćwiczenia pomagającego w wyczuciu równowagi jest tzw. jaskółka (stanie na jednej nodze). Bardziej sprawne osoby mogą spróbować utrzymać równowagę stojąc na piłce lekarskiej, czy chodząc po taśmie rozwieszonej między dwoma punktami.


Na stoku nie zapominajmy o rozgrzewce!

Przygotowanie do sezonu narciarskiego - dodano: 2012-01-10

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.