ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Szalone Małpy

Zasady gry (instrukcja)


Zawartość pudełka

  • plansza-polana
  • 23 żetony małp w różnych kolorach
  • 10 żetonów siwych małp
  • 10 żetonów bananów
  • 1 żeton kamienia
  • 6 żetonów Przywódcy Stada
  • instrukcja


Po nocnych zabawach grupa małp usnęła na polanie otoczonej gęstym lasem. Rano obudziło się gorące słońce, którego nie mogły znieść. Małpy skacząc jedna przez drugą, chcą jak najszybciej uciec z polany, żeby odpocząć w cieniu.

Cel gry

Każdy gracz kieruje grupą małp jednego koloru, ale na planszy wszystkie wyglądają tak samo.
Kto pierwszy wyskoczy swoimi małpami z planszy – wygrywa partię! Za każdą wygraną gracze otrzymują nagrodę – kiście bananów. Kto zdobędzie najwięcej bananów – wygrywa grę!

Przygotowanie gry

Rozłóżcie planszę w miejscu gdzie odbędzie się gra. Na środkowym polu ustawcie żeton kamienia. Obok planszy połóżcie 10 siwych małp.

Ilość i kolor żetonów małp zależne są od liczby graczy, którzy biorą udział w rozgrywce:
- 2 graczy – kolory czerwony i żółty – każdy dostaje po 6 małp;
- 3 graczy – czerwony, żółty i niebieski – każdy dostaje po 4 małpy;
- 4 graczy – czerwony, żółty, niebieski i zielony – każdy dostaje po 3 małpy;
- 5 graczy – wszystkie kolory - każdy dostaje po 2 małpy, przy czym 2 małpy w szóstym kolorze będą brały udział w grze, ale nie należą one do nikogo;
- 6 graczy – wszystkie kolory - każdy dostaje po 2 małpy.

Pozostałe małpy trafiają do pudełka – nie będziecie używać ich w tej partii.

Każdy z Was losuje jeden spośród Żetonów Przywódcy Stada – żeton ten jest widoczny dla wszystkich graczy i wskazuje, który kolor małp należy do kogo.
Rozgrywkę rozpoczyna najmłodszy z Was. Każdy po kolei, zgodnie ze wskazówkami zegara, kładzie jedną małpę na wolnym polu startowym na planszy. Kolejka taka powtarzana jest aż wszystkie małpy trafią na planszę.
Przy 5 graczach, gdy każdy wyłoży 2 małpy, należy postawić 2 małpy w szóstym nieużywanym koloru, na wolnych polach startowych.
Rozstawiajcie żetony rozważnie i starajcie się zapamiętać, gdzie znajdują się Wasze małpy.

Rozgrywka

Wszystkie małpy znalazły się na polanie, więc możecie zaczynać zabawę.
Poczynając od najmłodszego gracza, wykonujecie małpą po jednym skoku. Gracz wybiera jedną małpę na planszy (bez znaczenia jaki kolor ma ona na spodzie – wszystkie małpy są takie same na górze) i przeskakuje żetony na planszy (małpy i/lub kamień). Małpy są szalone, więc potrafią wyłącznie poruszać się skacząc przez przeszkody. Małpa może przeskoczyć w jednym z sześciu kierunków – zaczyna ruch przeskakując przez żeton, który leży na sąsiednim polu, a kończy tuż za ostatnim zetonem w rzędzie.

Jeżeli po ruchu małpa wyskoczyła z planszy, oznacza to, że udało jej się uciec do lasu i siedzi spokojnie w cieniu. Żeton jest obracany i małpa trafia do swojego Przywódcy Stada, czyli do gracza, którego kolor znajduje się na rewersie małpy.
Gracz który wyskoczył mapą poza planszę, niezależnie od tego, czy była to jego małpa, czy małpa innego gracza, dokłada siwą małpę na planszę na wybranym przez siebie polu. Siwą małpą można skakać jak kolorową, ale nie można nią wyskoczyć z planszy. Służy ona jako pomoc do wyskoczenia innymi małpami z polany.

Zakaz cofania

W grze obowiązuje jedno ograniczenie ruchów gracza – nie może on zrobić dokładnie odwrotnego ruchu, do tego, który wykonał gracz przed nim.
Np. Tomek w swoim ruchu przeskoczył małpą dwie inne i stawia ją na skraju planszy. Następnie ruch ma Michał, który podnosi tę samą małpę, ale nie może postawić jej na pole, z którego ruszał Tomek. Byłoby to cofnięcie jego ruchu.

Koniec gry

Kiedy wszystkie małpy jednego gracza wyskoczą z polany – wygrywa on partię. Otrzymuje nagrodę – żeton Kiści Bananów i gra rozpoczyna się od nowa. Gdy któryś z graczy zdobędzie drugi żeton Kiści Bananów wygrywa grę i zostaje Wielkim Przywódcą Stada. Oczywiście gracze mogą umówić się na inną ilość bananów gwarantującą zwycięstwo.

Szalony wariant gry

Jeżeli gracze dobrze poznali grę i zagrali kilka/kilkanaście razy w Szalone Małpy mogą spróbować nieco bardziej szalonego wariantu.
Gdy każdy gracz otrzymał swoje małpy, należy przekazać jedną graczowi po lewej stronie. W tym momencie każdy trzyma 1 małpę gracza po swojej prawej, a reszta małp w ręku danego gracza należy do niego.
W kolejnej rundzie przekazujemy jedną małpę graczowi po prawej stronie, a w kolejnej rundzie graczowi po lewej i tak dalej.
Wariant ten sprawia, że należy zapamiętać gdzie są małpy z mojego stada, a także ze stada gracze po lewej/prawej stronie i bardziej skupić się na grze.

Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 92gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe