Advertisement
   
Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Sprawdź koniecznie
Warto kupić
Ważne tematy

leki

Alicja Wierzbińska

-
   

W każdej aptece znajduje się cały arsenał cudownych środków, gotowych pomóc nam w niemalże wszystkich trapiących nas i nasze dziecko dolegliwościach. Mamy do nich coraz łatwiejszy dostęp, coraz większy też mamy wśród nich wybór. Podając któryś z nich naszemu dziecku pamiętajmy jednak, iż teoretycznie każdy lek może wywołać reakcję alergiczną.

Jako że najczęściej stosowanymi lekami są antybiotyki i leki przeciwzapalne, reakcje alergiczne po ich użyciu są najbardziej znane. Co nie znaczy, że inne medykamenty nie są uczulające. Do pozostałych, które powodują alergie należą m. in. sulfonamidy, salicylany, związki jodu, metamizol oraz inne leki przeciwbólowe, jak również maści, kremy, żele czy areozole stosowane leczniczo na skórę. Często jest tak, że alergię wywołują zawarte w samym leku substancje pomocnicze: konserwanty czy barwniki.

Te dzieci, które cierpią już na jakąś chorobę alergiczną, są bardziej podatne na uczulenie na leki. Objawy takiego uczulenia najczęściej dotyczą skóry i są bardziej burzliwe, jeśli lek podany został dożylnie lub domięśniowo, a nie doustnie.


Najbardziej znaczącym objawem alergii na podany lek jest pokrzywka lub rumień wielopostaciowy. Pokrzywkę charakteryzują swędzące bąble i towarzyszące im obrzęki naczynioruchowe. Mogą one doprowadzić do tego, iż objęta nimi twarz alergika zostanie zniekształcona, a w wyniku zaatakowania dróg oddechowych wystąpić mogą duszności. Ciągle pojawiają się nowe bąble, które utrzymują się od kilku do kilkunastu godzin. Taki stan wywoływać mogą np. kwas acetylosalicylowy albo niektóre substancje czynne w antybiotykach.

Rumień jest bardzo częstą reakcją organizmu uczulonego na leki. Objawia się wykwitami rumieni o różnych kształtach, które obejmują zwłaszcza kończyny, zarówno górne, jak i dolne, a także tułów (rzadziej). takie objawy mogą utrzymywać się nawet kilka tygodni. Najczęściej są wynikiem stosowania antybiotyków z grupy penicylin lub sulfonamidów.
Do częstych odczynów skórnych polekowych należą także wysypki plamisto-grudkowe, pojawiające się zazwyczaj w kilka dni po zastosowaniu leku. Popularne są również wypryski w postaci grudek, pęcherzyków i rumienia, które częściej są reakcją na kontakt z uczulającą maścią czy kremem. Zauważymy je najczęściej po 2 - 3 dniach, które minęły od zastosowania lekarstwa. W tym wypadku więc lekami uczulającymi są najczęściej środki stosowane w chorobach skóry.
Poza wymienionym reakcjami skórnymi, alergikowi grozić mogą równie często napady astmy oskrzelowej, którą wywołują leki przeciwzapalne bądź kwas acetylosalicylowy oraz zapalenie spojówek, które manifestuje ich przekrwieniem i obrzękiem występujące po zastosowaniu leków okulistycznych w kroplach. Zdarzają się rzadko wstrząs lub zapaść, które są bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia. Występują szczególnie po iniekcjach penicylin i po podaniu surowic odpornościowych.

U uczulonego dziecka należy przeprowadzić kontrolne badanie krwi, ponieważ może się zdarzyć, iż na skutek polekowej alergii dojdzie u niego do obniżenia liczby białych krwinek, spadku liczby płytek krwi lub niedokrwistości.
Gdy dziecku powiększyły się węzły chłonne, ma bóle stawów i wysypkę, znaczy to, iż wystąpiła u niego gorączka polekowa. Zdarza się najczęściej po tygodniu od podania leku. Często także stosując lek, w którego składzie znajdują się substancje z grupy tetracyklin, sulfonamidów, tiazydów czy niektóre zioła, np. dziurawiec, uważajmy na słońce, gdyż mogą one uczulać skórę naszego dziecka na słoneczne światło i wywołać przebarwienia, plamy lub wysypki.
Najważniejsze w leczeniu objawów alergii na dany lek jest natychmiastowe jego odstawienie i podanie środków odczulających, którymi najczęściej są leki przeciwhistaminowe, choć czasem zachodzi konieczność podania o wiele silniej działających gilkokortykosterydów. Najczęszym lekiem w systemowych reakcjach alergicznych, które przebiegają gwałtownie, jest adrenalina. Jeżeli natomiast doszło u dziecka do wstrząsu musimy jak najszybciej jemu przeciwdziałać.

Pamiętajmy zawsze, aby podczas każdej wizyty z naszym maluchem u lekarza, powiadomić go o tym, na jakie leki dziecko ma uczulenie. Jeżeli po przyjęciu dawki leku u naszego dziecka występują niepokojące objawy, to zaprzestańmy jego podawania i jak najszybciej skontaktujmy się z lekarzem.


leki - dodano: 2006-10-17


Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.