ciąża i poród
dziecko
kobieta
dla dzieci
rodzina
podróż
zobacz koniecznie

Naturalne sposoby na ciążowe dolegliwości

-
Naturalne sposoby na ciążowe dolegliwości
Z uciążliwymi dolegliwościami podczas ciąży boryka się w pierwszym trymestrze ponad połowa kobiet. Nudności, zgaga, wzdęcia, zaparcia czy zmęczenie to niektóre z oznak tego, że nasz organizm przechodzi burzliwe zmiany w związku z pojawieniem się zarodka. Na część z dolegliwości, jak częstsze wizyty w toalecie czy zmęczenie, nie zawsze mamy wpływ - ale zdecydowanej większości można zaradzić w bezpieczny, naturalny sposób.

Nudności


Nazywane "porannymi", mogą jednak dokuczać nam niezależnie od pory dnia lub nocy. Dużej części kobiet towarzyszą aż do końca pierwszego trymestru i wydają się nieodłącznym elementem tych początkowych tygodni ciąży. Ich sprawcą jest hormon, nazywany gonadotropiną kosmówkową. Za pomocą odpowiedniej diety i suplementacji można złagodzić mdłości lub zupełnie je zminimalizować.

Największym sprzymierzeńcem kobiet ciężarnych borykających się z mdłościami jest imbir. Najlepszy jest ten świeży, w korzeniu. Jego właściwości łagodzące nudności są doskonale znane, a już niewielki dodatek imbiru do codziennego jadłospisu może okazać się wybawieniem. Szczególnie warto zacząć przygotowywać napary imbirowe, krojąc drobno i zaparzając około 1 cm świeżego korzenia imbiru. Do smaku możesz dodać miód, lub świeżą cytrynę. Imbirem możesz również doprawiać codzienne potrawy - doskonale pasuje do dań kuchni hinduskiej czy azjatyckiej, do ryb oraz deserów.

Pamiętaj też o tym, by unikać gwałtownych spadków poziomu glukozy we krwi - niech Twoje posiłki staną się częstsze i mniejsze, ale bardziej regularne. To często również pomaga zapobiegać mdłościom. Kluczowe jest również picie dużych ilości wody - nawet 3 litrów dziennie. Odpowiedni poziom nawodnienia organizmu pozwoli Ci uporać się szybciej z mdłościami, a jeżeli zdarzają Ci się wymioty, musisz dodatkowo pamiętać o ich odwadniającym skutku.

Wzdęcia


W tym przypadku winowajcą złego samopoczucia jest nacisk macicy na jelita. Jeżeli zauważysz, że masz problem ze wzdęciami, wyeliminuj z diety wzdymające produkty, takie jak warzywa strączkowe. Postaraj się też zwiększyć ilość probiotyków w diecie - naturalnych jogurtów, kefirów czy maślanki. Przydatne też będą kiszonki - kiszone ogórki czy kapusta. Przed stosowaniem ziół przeciw wzdęciom koniecznie skonsultuj się z lekarzem!

Zgaga


Przez zwiększone wydzielanie progesteronu podczas ciąży mięśnie zamykające Twoje ujście przełyku do żołądka są luźniejsze. Sprzyja to temu, by kwas żołądkowy i nadtrawiona treść żołądkowa cofały się do przełyku. Dlatego podczas ciąży nawet te z nas, które przedtem mogły beztrosko jeść tłuste, intensywnie doprawione i obfite posiłki, zaczynają borykać się z nieprzyjemną zgagą.

W tym przypadku również regularne, niewielkie i lekkie posiłki okazują się niezastąpione. Tak samo jak picie dużej ilości wody! Jedz powoli, nie popijaj posiłków i zrezygnuj z tłustych, smażonych potraw. Nim zgłosisz się do lekarza po leki łagodzące zgagę, wypróbuj domowe sposoby. Należy do nich między innymi zjedzenie kilku migdałów, które na ogół zmniejszają dolegliwości lub wypicie szklanki nabiału.

Jeżeli to nie przyniosło oczekiwanych rezultatów - wyeliminuj na próbę z diety kawę, kwaśne potrawy oraz słodzone lub gazowane napoje.

Zaparcia


Zaparcia w ciąży często są wynikiem niezbilansowanej diety, która zawiera zbyt mało błonnika. Te dolegliwości doskwierają najczęściej kobietom będącym w drugim i trzecim trymestrze. Wpływ na nie ma spowolnienie perystaltyki jelit związane z rozwojem dziecka.

W jaki sposób zwiększyć podaż błonnika w diecie? Przede wszystkim zamień oczyszczone, białe zboża na ich pełnoziarniste odpowiedniki. Kajzerki, pieczywo tostowe, białe makarony - to wszystko nie sprzyja rozwiązaniu problemu zaparć podczas ciąży. Do owsianki dodawaj otręby pszenne, a wieczorem - zalej śliwki suszone gorącą wodą, którą wypijesz rano. To bezpieczne i zdrowe sposoby na walkę z zaparciami. Postaraj się też przy każdym posiłku jeść warzywa i owoce bogate w błonnik.

Pamiętaj, że niebagatelny wpływ na kondycję Twojej perystaltyki jelit ma regularna aktywność fizyczna. Spacery lub rekreacyjne pływanie na basenie mogą okazać się zbawieniem!


Nudnowsci i wymioty w ciąży


______________________________________________________________________


autor: dietetyk mgr Paulina Róg - prowadzi własny gabinet dietetyczny, jest mamą małego Jasia oraz autorką serii książek na temat zdrowego żywienia kobiet w ciąży "Mamy Pomysł Na" i bloga https://dietawciazy.pl/

Naturalne sposoby na ciążowe dolegliwości - dodano: 2019-04-15

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.