Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Ostatnio na forum
Sprawdź koniecznie
Warto kupić
Ważne tematy

Depresja

Justyna Marszałkowska - dietetyk
Centrum Dietetyczne ProLinea; Warszawa

Justyna Marszałkowska
-
   

Ciężko jest zdiagnozować depresję, zarówno ze względu na mało specyficzne objawy, zarówno fizyczne, jak i psychiczne – spowolnienie pracy mózgu, niechęć do siebie i do kontaktu z innymi oraz ogólne uczucie niezadowolenia. Niektóre osoby, w skutek depresji tracą łaknienie, co może prowadzić do niedoborów składników odżywczych. Inni pocieszają się zajadając się dużą ilością produktów bogatych w węglowodany proste(ze względu na gwałtowny przypływ energii oraz produkcję serotoniny, hormonu szczęścia), co także może mieć negatywne skutki oraz prowadzić do otyłości.


Co zatem robić, żeby pomóc sobie i nie popaść w inne schorzenia??

Słodycze, ze względu na wspomaganie przemiany tryptofanu
w serotoninę są częstym substytutem szczęścia. Jednak ze względu na dużą ilość kalorii mogą okazać się zgubne. Należy zatem pamiętać, że na tej samej zasadzie działają suszone owoce oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Należy też pamiętać o tym, aby tryptofan był dostarczany do mózgu systematycznie, czyli w regularnych posiłkach. W tym celu należy skomponować dietę składającą się z 5 – 6 niewielkich posiłków bogatych
w białko (mleko, sery, chude mięso i jaja).
Tak by dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i równocześnie hormonu szczęścia do mózgu.
Kolejnymi istotnymi składnikami poprawiającymi nastrój są: kwasy omega-3 oraz witaminy z grupy B. Poprawiają one pracę układu nerwowego zmniejszając wahania nastroju.

Stres oraz uczucie depresji przyczynia się do szybszej utraty witaminy C, co za tym idzie prowadzi do jej niedoborów powodujących szereg objawów. Dlatego w warunkach dużego stresu lub nasilenia depresji warto zwiększyć spożycie świeżych warzyw i owoców w swojej diecie.

Należy unikać alkoholu, gdyż tylko pozornie pobudza i powoduje poprawę nastroju. W większych dawkach pogłębia depresje, a do tego powoduje wypłukiwanie witamin oraz cennych minerałów. Objawy depresji nasila również kofeina, dlatego należy do minimum ograniczyć spożycie kawy, herbaty oraz… czekolady!

Pomocne w zwalczaniu depresji są także endorfiny, działające na podobnej zasadzie jak morfina – są wydzielane do mózgu w dużych ilościach podczas uprawiania sportu.

Depresja - dodano: 2007-01-29

                                

więcej artykułów tego autora:
  Zalecenia żywieniowe dla kobiet karmiących piersią
  Rola diety w leczeniu ADHD
  Masło czy margaryna?
  Pożywne i odżywcze koktajle
  Czosnek - zastosowanie, przepisy na domowe leki
  Cebula - syrop i nie tylko, czyli o leczniczym działaniu cebuli
  dieta kapuściana
  dieta owocowa
  dieta wg grupy krwi
  dieta optymalna
  dieta Atkinsa
  dieta dobrych kalorii
  diety gwiazd
  dieta South Beach
  dieta niełączenia - dieta Haya
  dieta osobowości
  dieta śródziemnomorska
  dieta trzydniowa
  Otyłość u dzieci


Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.