Advertisement
Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Sprawdź koniecznie
Ważne tematy

Zajęcia dla dzieci

Szkoła Twórczego pisania


Termin i miejsce

Centrum Artystyczne Sztukarnia

 
Odolańska 60
02-562 Warszawa
tel: 692-870-303
O zajęciach
 Szkoła Twórczego pisania


Charakterystyka zajęć
Głębsze zrozumienia samego siebie i otaczającego świata. Tam gdzie rzeczywistość wirtualna realizuje dziecięce fantazje i wypiera kontakt z realnością powinno się docenić wagę doznań bezpośrednich, takich jak smak, zapach, dotyk, które są podstawą języka pisarskiego a za jego pośrednictwem pełnego doświadczania życia. Nie do przecenienia jest kształtowanie wyobraźni wówczas gdy dzieci atakowane są zbyt dużą ilością gotowych atrakcji. Odkrycie mocy marzeń i wizji w zmaterializowanym świecie.
Rozwijanie kreatywnego myślenia jako drogi do szybszego rozwiązywania problemów, w czasach, w których ważna jest elastyczność, konieczność szybkiego dostosowania się do nowych okoliczności oraz pomysłowość.

Przykładowe zagadnienia:
1. “Pokonaj horror biaÅ‚ej kartki”
– przy relaksujÄ…cej muzyce dzieci przez kilka minut piszÄ… wszystko co im przychodzi namyÅ›l w postaci swobodnego strumienia Å›wiadomoÅ›ci
– rozwijajÄ… myÅ›l “ Mam jedno zielone oko, które widzi prawdÄ™ i jedno brÄ…zowe, które widzi znacznie wiÄ™cej”
– piszÄ… o tym co widzÄ… kiedy zamknÄ… oczy. StarajÄ… siÄ™ stworzyć krótki tekst z zamkniÄ™tymi oczami
– ćwiczenia koncentracji uwagi: dzieci opisujÄ… wszystko to, co chciaÅ‚yby robić gdyby byÅ‚y w innym miejscu.
– prowadzÄ…cy rozdaje “LicencjÄ™ pisarskÄ…” w której zezwala siÄ™ na wszystko w sferze pisania.
Dzieci starajÄ… siÄ™ dodać swoje punkty dotyczÄ…ce tego na co chciaÅ‚yby mieć pozwolenie w pisaniu, tym samym uÅ›wiadamiajÄ…c sobie nieskoÅ„czonÄ… wolność jakÄ… oferuje ich wÅ‚asna wyobraźnia . Można ozdobić “licencjÄ™”, wedÅ‚ug wÅ‚asnego uznania

2. “Zauważanie i zmysÅ‚y”
Krótki wykład na temat roli zmysłów w naszym życiu. Próba zdefiniowania wielu rodzajów smaków i zapachów. Wspólne oglądanie reprodukcji malarskich i przykładów fotografii artystycznej
– co dzieje siÄ™ poza kadrem malarskim lub fotograficznym? dopowiadanie historii
– opisanie zapachu perfum mamy, z czym siÄ™ kojarzy
– w znajomym miejscu staraj siÄ™ zauważyć coÅ› czego wczeÅ›niej nie dostrzegaÅ‚eÅ› opisz jak bohater doÅ›wiadcza rzeczywistoÅ›ci wszystkimi zmysÅ‚ami (wizyta w ogrodzie lub parku)
– opisz pokój z perspektywy kociÄ…tka

3. “Bohater literacki”
Dane na temat bohatera : zalety i wady, kluczowe informacje: wiek, płeć, uwarunkowania rodzinne.
– wywiad z bohaterem
– przepisy czarownic na bohatera, np. : kilka gramów rozsÄ…dku, szczypta zÅ‚oÅ›liwoÅ›ci, 2 szklanki uÅ›miechu
– pomyÅ›leć o dwóch znajomych osobach, “wyjąć “ z nich cechy, które najbardziej lubimy i stworzyć z nich trzeciÄ… postać, która bÄ™dzie “wypadkowÄ…” dwóch poprzednich.
– losowanie imienia dla bohatera -wyjaÅ›nienia, czy akceptuje siÄ™ dane imiÄ™, czy nie i dlaczego

4. “Dialog”
Opowieść o tym jak sposób mówienia charakteryzuje postać.
– ukÅ‚adanie jednego bardzo dÅ‚ugiego zdania, potem tekstu skÅ‚adajÄ…cego siÄ™ z kilku bardzo krótkich zdaÅ„
– odgrywanie scenki zapoznania siÄ™ z drugÄ… osobÄ…
– pisanie dialogu, w którym nakÅ‚ania siÄ™ drugÄ… osobÄ™ do zrobienia czegoÅ›, czego ona bardzo nie chce.
– próby pisania dialogu w którym jedna osoba stara siÄ™ coÅ› powiedzieć drugiej, ale nie może siÄ™ na to zdobyć i krąży wokół tematu, nie wypowiadajÄ…c wÅ‚aÅ›ciwych słów.

5. „Sceneria”
– ilustrowanie Å›wiata widzianego przez „różowe okulary” czyli tego, który Ci siÄ™ marzy.
– wprowadzenie do wymyÅ›lonego Å›wiata jednego z obrzÄ™dów Å›wiata realnego: obchodzenie urodzin, walentynki, wesele, koniec roku szkolnego.
– pisanie historii pierÅ›cienia zmieniajÄ…cego kolor w zależnoÅ›ci od nastroju bohatera
– c.d. o korelacji nastroju i miejsca : opis starego zamczyska w nastroju grozy
– opisanie drogi osobie niewidomej, tak aby nie staÅ‚a jej siÄ™ krzywda. Na zasadzie analogii- Twoim zadaniem jest stać siÄ™ „okiem” czytelnika.

6. „FabuÅ‚a”
7. „Punkty widzenia”
8. „Poprawki krawieckie”
Zakres zadań i tematów jest szerszy niż na proponowanym schemacie.


Najbliższe terminy:
17 lutego
środy, 15:30-16.30
(kolejne zajęcia z cyklu: 24.02, 2.03, 9.03, 16.03, 23.03, 30.03, 6.04, 13.04, 20.04, 27.04, 4.05, 11.05, 18.05, 25.05, 1.06, 8.06, 15.06, 22.06, 29.06)
------------------------------------------
30 marca
środy, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 6.04, 13.04, 20.04, 27.04, 4.05, 11.05, 18.05, 25.05, 1.06, 8.06, 15.06)
Liczba osób w grupie
max. 6 osób
Miejsce
Kontakt
e: sztukarnia@sztukarnia.pl
tel. 692 870 303
Zajęcia trwające:
2 grudnia
środy, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 9.12, 16.12, 13.01, 20.01, 27.01, 17.02, 24.02, 2.03, 9.03, 16.03, 23.03)


Wiek

minimalny: 9 lat

maksymalny: 13 lat

Cena

normalny: 700 PLN

ulgowy: 700 PLN

Organizator

Centrum Artystyczne Sztukarnia

 
Odolańska 60
02-562 Warszawa