Z CZEGO korzystamy?
W CMM Gaia na zajÄ™ciach korzysta z obserwacji i wyników badaÅ„ dotyczÄ…cych oddziaÅ‚ywania muzyki na rozwój. Opieramy siÄ™ na teorii audiacji E. E Gordona i wykorzystujemy jego metody wczesnego umuzykalniania. ChÄ™tnie siÄ™gamy również do doÅ›wiadczeÅ„ Lynn Kleiner – amerykaÅ„skiej instruktorki i nauczycielki muzyki.
Niewyczerpaną inspiracją są wiersze dla dzieci polskich poetów Brzechwy, Tuwima i innych, ludowe melodie oraz tradycyjne i nowe piosenki dla dzieci.
III. JAK to wyglÄ…da?
Zajęcia umuzykalniające dla niemowląt i dzieci składają się z części aktywnej i percepcyjnej.
W części aktywnej dzieci sÅ‚uchajÄ… muzyki wykonywanej na żywo (Å›piew, gra na instrumentach), w części percepcyjnej – sÅ‚uchajÄ… odpowiednio dobranego repertuaru klasyki Å›wiatowej zawsze poÅ‚Ä…czone jest z ruchem, który podkreÅ›la gest muzyczny, jest nieodzowny dla dobrego odbioru i rozumienia muzyki.
Cześć aktywna zakÅ‚ada udziaÅ‚ prowadzÄ…cych i rodziców – Å›piewanie motywów melodycznych, rytmiczanek, piosenek dla dzieci, koÅ‚ysanek. ZachÄ™ca i oÅ›miela rodziców do kontynuowania w domu Å›piewnego mówienia do dzieci i wykorzystywania muzyki na co dzieÅ„.
Dla dzieci jest to nieustanna aktywność intelektualna, choć nie sÄ… zmuszane do Å›piewania czy ruchu, jedynie zachÄ™cane, dlatego również część percepcyjna nie pozostawia dziecka obojÄ™tnym, dziecko „pracuje” nawet jeÅ›li tego po nim nie widać. W ten sposób dzieci uczÄ… siÄ™ muzyki jak jÄ™zyka, przez ucho, czyli bardzo naturalnie i w naturalnej kolejnoÅ›ci: od sÅ‚uchania przez powtarzanie do improwizowania i zapisywania.
W pracy wykorzystujemy instrumenty muzyczne (instrument klawiszowy, klarnet, gitarę, instrumenty perkusyjne dziecięce, bongosy), a także zabawki, chusty kolorowe, chustę animacyjną.
|