ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Fauna Junior

Zasady gry (instrukcja)


Autor: Friedemann Friese

Czy pandy mieszkają tylko w górach i lasach? A może też na pustyni? Czy miodożer je tylko rośliny, czy też lubi przekąsić czasem coś innego? Czy świnka wietnamska waży więcej niż dziecięcy rower, ale mniej niż dorosły mężczyzna? Słyszałeś o tym, że niektóre węże składają jaja, a inne nie? Jeśli właściwie podasz cechy różnych zwierząt, zdobędziesz cenne punkty. Jedno jest pewne: podczas gry wszyscy gracze dowiedzą się wielu ciekawych rzeczy na temat zwierząt!

ELEMENTY GRY:

  • 90 dwustronnych kart przedstawiających 180 zwierząt
  • 1 pudełko na karty
  • 1 plansza
  • 6 płytek z siedliskami zwierząt
  • 16 żetonów w czterech kolorach (po cztery dla każdego gracza)
  • 4 wskaźniki punktów w czterech kolorach (po jednym dla każdego gracza)

    PRZYGOTOWANIE DO GRY:

    Połóż planszę na środku stołu. Rozdziel płytki z siedliskami i ułóż 3 z prawej i 3 z lewej strony planszy. Każdy gracz otrzymuje 4 żetony i 1 wskaźnik punktów w wybranym przez siebie kolorze. Umieść wskaźnik na planszy na polu „Start”. Następnie potasuj karty i włóż je do pudełka na karty. Grę rozpoczyna gracz, który ostatnio był w ZOO (lub gracz najmłodszy). Otrzymuje on pudełko z kartami.

    CEL GRY:

    Wygra gracz, który na koniec gry zdobędzie najwięcej punktów. Punkty można zdobyć odpowiadając prawidłowo na pytania dotyczące zwierzęcia widocznego na karcie. Pytania te dotyczą czterech poniższych kategorii:
    Siedlisko
    Gdzie żyje na wolności zwierzę widoczne na karcie? Należy wskazać jedną z płytek przedstawiających naturalne środowisko danego zwierzęcia.
    Waga
    Ile waży dorosłe zwierzę widoczne na karcie? Należy wskazać jeden z przedziałów wagi przedstawionych na planszy (na przykład przedział wagi pomiędzy motocyklem a ciężarówką).
    Składanie jaj
    Czy zwierzę widoczne na karcie składa jaja?
    Pożywienie
    Czy zwierzę widoczne na karcie je tylko rośliny?

    W zależności od tego, co sądzisz o cechach ocenianego zwierzęcia, umieszczasz swoje żetony w odpowiednich miejscach na planszy lub na płytkach siedlisk. Na koniec rundy zdobywasz punkty za poprawne odpowiedzi. Za błędne odpowiedzi nie otrzymuje się punktów ujemnych. Na koniec gry gracz, który zgromadzi najwięcej punktów, wygrywa.

    Karty ze zwierzętami
    Karty należy włożyć do specjalnego pudełka w taki sposób, aby widoczna była tylko ich górna część. Widać na niej ilustrację zwierzęcia i jego nazwę.

    Dolna część karty pozostaje zakryta w pudełku, aż gracze rozłożą wszystkie swoje żetony. Wtedy gracz rozpoczynający daną rundę (czyli gracz trzymający pudełko z kartami) wyjmuje z pudełka kartę i pokazuje ją wszystkim graczom. W dolnej części karty znajdują się informacje dotyczące siedlisk zwierząt, ich wagi, pokarmu i składania jaj.

    ROZGRYWKA

    Rozgrywka podzielona jest na rundy. Każda runda składa się z następujących działań:

    1. Rozłożenie żetonów
    2. Ocena
    3. Zmiana gracza rozpoczynającego rundę

    1. Rozłożenie żetonów
    Wszyscy gracze patrzą na ilustrację zwierzęcia i jego nazwę na pierwszej karcie w pudełku. Każdy ma prawo przyjrzeć się karcie z bliska, biorąc pudełko do rąk. Nie wolno wyciągać karty z pudełka!
    Jako pierwszy swój żeton kładzie gracz rozpoczynający rundę (czyli gracz z pudełkiem kart), następnie gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

    W swojej kolejce każdy gracz umieszcza jeden ze swoich żetonów na polu w dowolnej kategorii (siedlisko, waga, składanie jaj, pokarm) zgodnie z poniższymi zasadami:
    • Na planszy i na płytkach siedlisk znajdują się dwa rodzaje pół: pola z pomarańczową i białą ramką. Na polu pomarańczowym może leżeć tylko jeden żeton, a na polach z białą ramką dowolna liczba żetonów.
      Pierwszy gracz kładący żeton w danym miejscu zawsze zajmuje pole z ramką pomarańczową. Gdy pomarańczowe pole będzie zajęte, pozostali gracze mogą umieszczać swoje żetony wyłącznie na polu z białą ramką.
      Przykład: Lena uważa, że panda wielka nie znosi jaj, umieszcza więc swój żeton na planszy w odpowiedniej kategorii, na polu z pomarańczową ramką. Oliwier i Mateusz również uważają, że panda wielka nie znosi jaj, kładą więc swoje żetony na polu z białą ramką.
    • W każdej kategorii gracz może umieścić tylko 1 żeton.
      Oznacza to, że jeden gracz nie może zaznaczyć np. dwóch siedlisk albo dwóch przedziałów wagi danego zwierzęcia. Musi zdecydować się na jedno siedlisko i jeden przedział wagi.


    2. Ocena
    Gracz rozpoczynający rundę wyciąga kartę z pudełka i kładzie ją obok planszy. Gracze kolejno sprawdzają swoje odpowiedzi w czterech kategoriach.

    Siedliska
    Na karcie zwierzęcia znajduje się informacja o jego naturalnym środowisku życia. Niektóre zwierzęta mogą posiadać kilka siedlisk, może więc być kilka poprawnych odpowiedzi.

    Za każdy żeton ułożony na poprawnym siedlisku gracze otrzymują punkty. Pierwszy gracz, który umieścił swój żeton na właściwej płytce siedliska (czyli na polu z pomarańczową ramką) zdobywa 2 punkty i przesuwa swój pionek na torze punktów o dwa pola do przodu. Wszyscy pozostali gracze, którzy również umieścili swoje żetony na tej płytce (na polu z białą ramką) zdobywają po 1 punkcie i przesuwają swoje pionki na torze punktów o jedno pole do przodu.

    Waga, składanie jaj, pokarm
    W tych trzech kategoriach za każdym razem jest tylko jedna poprawna odpowiedź.
    Oceny dokonujemy w następujący sposób. Pierwszy gracz, który poprawnie umieścił swój żeton w danej kategorii (czyli na polu z pomarańczową ramką), zdobywa 2 punkty i przesuwa swój pionek na torze punktów o dwa pola do przodu. Wszyscy pozostali gracze, którzy poprawnie ułożyli żetony (czyli z pola z białą ramką) zdobywają po 1 punkcie i przesuwają swoje pionki na torze punktów o jedno pole do przodu.

    Po sprawdzeniu poprawności odpowiedzi, każdy gracz zbiera z planszy swoje żetony.
    Uwagi:
    • W grze wyszczególniono mniej siedlisk niż w rzeczywistości. Na przykład ocelot żyje nie tylko w pobliżu jezior, lasów tropikalnych i deszczowych i na otwartych przestrzeniach, ale także na terenach podmokłych i bagnach namorzynowych.
    • Na jednej z kart umieszczono las, rzekę i jezioro. Jednak na przykład wydry i krokodyle mieszkają tylko nad rzekami i jeziorami, ale nigdy w lasach. Oczywiście, jeśli wybierzesz dla nich to siedlisko, otrzymujesz punkt.
    • W przypadku oceny wagi zwierząt, zawsze bierzemy pod uwagę dorosłego osobnika o maksymalnej wadze. Dlatego musisz wyobrazić sobie najcięższe zwierzę z danego gatunku i oszacować jego wagę.


    3. Zmiana gracza rozpoczynającego rundę
    Gracz rozpoczynający zakończoną właśnie rundę umieszcza wykorzystaną kartę w pudełku, na końcu talii kart i przekazuje pudełko z kartami graczowi po swojej lewej stronie. Ten gracz rozpocznie kolejną rundę.

    KONIEC GRY:

    Gra kończy się, gdy któryś gracz zdobędzie 30 lub więcej punktów. Jeśli kilku graczy przekroczy 30 punktów wygra ten, który zdobył ich więcej. W przypadku remisu grę wygrywa dwóch lub więcej graczy.




Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 92gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe