Advertisement

ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Jeśli myślimy, że możemy - uda nam się!

-

Agnieszka Sadowska - pedagog

Mgr pedagogiki; Centrum Rozwoju Dziecka BEREK!; Wrocław

Błyskotliwy sukces: podwójna moc atrakcji na terenie narciarskim Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
By lampka oliwna świeciła pięknym światłem,
musimy pamiętać o oliwie.

Matka Teresa z Kalkuty

Małe dziecko posiada bardzo cenny dar: naturalną umiejętność uczenia się poprzez naśladowanie. Dzieci są bardzo wnikliwymi obserwatorami, widzą i słyszą więcej, niż dorosłym czasami się wydaje. Bezbłędnie wyczuwają nastroje i atmosferę, nawet jeśli często ogół sytuacji nie jest dla nich zrozumiały. Poprzez uczestnictwo w życiu rodzinnym dzieci uczą się rozumieć i pełnić role społeczne, przez co dowiadują się, kim są i jakie są.

Nierzadko zastanawiamy się, jako rodzice, nad tym, w jaki sposób wychowywać, by świadomie budować u dziecka poczucie własnej wartości. Pozytywny obraz samego siebie rozbudza ciekawość świata i pozwala odważnie podejmować nowe wyzwania. Znajomość swoich umiejętności i możliwości pozwala poczuć się pewniej i bezpieczniej w różnych sytuacjach.

Pamiętając, że pierwsze 5 lat życia dziecka jest okresem największej plastyczności rozwoju umysłowego człowieka oraz o tym, w jaki sposób dziecko zdobywa wiadomości o świecie go otaczającym i o sobie samym - oczywiście zadajemy sobie pytanie: w jaki sposób możemy uczyć kilkulatka wiary we własne siły i poczucia wartości własnej osoby?

Istnieją dwie drogi, wzajemnie się wspierające i uzupełniające, by stworzyć optymalne warunki rozwoju poczucia własnej wartości u wrażliwego i chłonącego informacje kilkulatka: przede wszystkim przykład najbliższych osób oraz mądre zabawy.

Na co dzień, w każdej drobnej rzeczy, czy nawet niepozornej sytuacji przekazujemy dziecku informacje o nim samym: poprzez swój stosunek do dziecka i wynikające z niego postępowanie. Relacje dziecka ze znaczącymi dorosłymi, przede wszystkim rodzicami, kształtują osobowość małego człowieka. Rodzice są dla dziecka zwierciadłem, w którym może ono po raz pierwszy zobaczyć własny obraz, by zapamiętać go już na zawsze - jest
wszak pierwszy i najważniejszy.

Jak postępować, aby malec mógł zobaczyć siebie w pozytywny sposób? Jak nauczyć dziecko czuć się dobrze z samym sobą? Jak pokazać mu najważniejsze wartości, które cenimy i które wyznaczają nam drogę życiową?

"Czym dziecko żyje, tego się uczy" - słowa Marii Montessori mogą stanowić
krótką i jakże trafną odpowiedź na wszystkie powyższe pytania.

Pamiętajmy o tym, że:
a. Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty - uczy się lubić siebie.
b. Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
c. Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.
d. Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
e. Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
f. Jeśli dziecko żyje w atmosferze bezpieczeństwa, uczy się ufności.
g. Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się ufności.
h. Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
i. Jeśli dziecko żyje w atmosferze wrogości, uczy się walczyć.
j. Jeśli dziecko żyje w atmosferze kpiny, uczy się nieśmiałości.
k. Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.

Wspomagajmy świadomie budowanie poczucia własnej wartości u naszego kilkulatka - rodzice są najważniejszymi dorosłymi, którzy poprzez swoje działania wychowawcze mają ogromną moc sprawczą dla kształtowania się charakteru dziecka.

a. Bardzo ważne jest pozytywne nastawienie: osoby z pozytywnym nastawieniem łatwiej nawiązują kontakt z innymi ludźmi oraz odważniej podejmują nowe zadania. Średnio dziecko słyszy około 50 negatywnych uwag dziennie - "nie rób", "nie wolno", "zostaw", itp., a tylko 5 pozytywnych.

Dlatego:
Zawsze mów, czego oczkujesz, zamiast mówić, czego nie oczekujesz. Małym dzieciom trudno jest zrozumieć uwagi negatywne. Przekazujmy swoje oczekiwania w sposób pozytywny, np. Zamiast mówić: "Nie trzaskaj drzwiami" lepiej powiedzieć: "Proszę, zamykaj drzwi delikatnie."

b. Należy postępować w taki sposób, by konsekwencje w logiczny sposób wypływały z postępowania dziecka. Kiedy dziecko widzi konsekwencje swojego postępowania - łatwiej mu zrozumieć, że to ono kieruje swoim życiem. Jeśli dziecko spotyka się tylko z karą, przekonuje się, że to rodzic kontroluje sytuację i podejmuje decyzje.

Dlatego:
Eksponujmy konsekwencje wynikające z dobrego jak i złego postępowania dziecka, a unikajmy stosowania kar. Warto wprowadzić niezmienne zasady obowiązujące każde dziecko w domu, np. dziecko porozrzucało zabawki i nie ma ochoty ich poskładać na miejsce = na jakiś czas odłóż zabawki poza zasięg dziecka; dziecko nie chce jeść obiadu = pozostaje głodne do kolacji.

c. Dzieci muszą nauczyć się rozpoznawać i nazywać swoje uczucia - umiejętność ta pozwala lepiej poznać samego siebie i pomaga radzić sobie z sytuacjami trudnymi.

Dlatego:
Czytając książeczki lub opowiadając wymyślone bajki zwracajmy uwagę na uczucia bohaterów; zadawajmy pytania: jak ja - ty czulibyśmy się w podobnej sytuacji?

d. Osoby, które potrafią nazywać swoje stany emocjonalne, potrafią również lepiej je kontrolować, a także rozumieć uczucia innych ludzi. Muzyka jest bogatym źródłem różnorodnych emocji, a każdy z nas reaguje na muzykę inaczej.

Dlatego:
Słuchajmy wspólnie różnej muzyki i rozmawiajmy z dzieckiem o tym, jak obieracie muzykę: czy jest smutna, czy wesoła, a może niepokoi i straszy?

e. Jeśli dziecko wie, że wiele już potrafi, chętniej będzie podejmowało nowe zadania. Dzieci nieustannie stają przed zadaniami, których jeszcze nie umieją wykonać i stąd tak ważne jest, by pokazać dziecku, że robi postępy.

Dlatego:
Poświęćmy trochę czasu, aby się zastanowić, co dziecko już potrafi samodzielnie zrobić; zadawajmy dziecku pytania, na które potrafi odpowiedzieć; chwalmy je za nowe osiągnięcia; wieszajmy wykonane rysunki na "domowej wystawie", np., lodówce ;)

Poczucie własnej wartości, wiara w siebie, we własne siły jest kluczem do szczęścia. Pamiętajmy:
JEŚLI MYŚLIMY, ŻE MOŻEMY - UDA NAM SIĘ !


Jeśli myślimy, że możemy - uda nam się! - dodano: 2006-08-18

Avatar
Agnieszka Sadowska - pedagog

Mgr pedagogiki; Centrum Rozwoju Dziecka BEREK!; Wrocław

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.