Advertisement

ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Co jeść na kilka dni przed zawodami - dieta młodego sportowca

-
Co jeść na kilka dni przed zawodami - dieta młodego sportowca
Wielu młodych sportowców oraz ich rodziców nie zdaje sobie sprawy, jak duże znaczenie dla formy sportowej ma dieta. Nie wystarczy być szczupłym, by być zdrowym i w szczytowej formie. Od rodzaju spożywanych posiłków może zależeć osiągnięcie sukcesu lub jego brak. Pojawia się więc szereg pytań: co jeść? jak często? kiedy? Jak powinien wyglądać posiłek przed zawodami?

W jadłospisie każdego sportowca można wyróżnić wspólne cechy, takie jak: lekkostrawne potrawy, unikanie smażenia, ograniczenie tłustych potraw, czy zwiększona ilość owoców i warzyw. Jednak inne cele stawia się posiłkowi np. dla piłkarza, a inne dla tancerza, czy judoki.

Na kilka dni przed startem, posiłki zawodników uprawiających gry zespołowe, powinny zostać zwiększone o dodatkowe ilości węglowodanów i witamin: C, PP, B1 i B2. Dlatego zwiększamy wtedy w diecie ilość pełnoziarnistych produktów zbożowych – kasz, ryżu, makaronów, pieczywa, a także ziemniaków oraz owoców, takich jak np. winogrona i suszone owoce.



Jeśli młody sportowiec uprawia sztuki walki, powinien skupić się na dostarczeniu większej ilości białka, które jest bardzo ważne dla jego mięśni i kości. W związku z tym w diecie powinny znaleźć się: chude mięso (np. z kurczaka lub indyka), ryby, jaja i nabiał.

Tancerze lub pływacy, na kilka dni przed startem powinni wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w fosfor (jest to związane z większą przemianą materii w mięśniach). Warto wtedy sięgać po jaja, orzechy, mleko, czy sery. Polecam również zastosować suplementację w postaci soku z buraka. Z badań wynika, że dzięki azotanom zawartym w burakach jesteśmy w stanie poprawić swoje zdolności do wykonywania wielokrotnych wysiłków o wysokiej intensywności. Należy pamiętać, że azotany znajdują się także w innych warzywach, które również będą poprawiały zdolności wysiłkowe: rzodkiewka, szpinak, sałata, roszponka, rukola, kapusta pekińska, boćwina, koper. W związku z tym na 14 dni przed zawodami należy zwiększyć udział w diecie produktów bogatych w azotany, a na 3 dni przed zawodami włącz suplementację szotami z burakami w ilości 140 ml.



Odpowiednie odżywianie ma na celu pomóc młodemu zawodnikowi w osiąganiu upragnionych wyników sportowych. Jednak dobrze zbilansowanej diecie nie przypisuje się takiego znaczenia jak dobrze opracowanym i przeprowadzonym treningom. Bez odpowiedniego „paliwa”, młody sportowiec może odczuwać zmęczenie, nie będzie mógł się skupić, zwiększy się podatność na urazy i kontuzje, pogorszy się siła, wytrzymałość i szybkość. Przekłada się to więc na nieefektywne treningi i brak sukcesów podczas zawodów. Zatem prawidłowe odżywianie to jeden z decydujących czynników pomagających w rozwoju kariery sportowej.


Patrycja Jeziak - dietetyk młodych sportowców
www.sportujemy.pl


Co jeść na kilka dni przed zawodami - dieta młodego sportowca - dodano: 2018-11-20

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.