
Posiadanie profilu zaufanego pozwoli na potwierdzenie tożsamości rodzica w internecie. Wystarczy, że jedno z rodziców ma założony taki profil. Profil można założyć przez bankowość internetową (obecnie jest to możliwie w 10 bankach) lub wysyłając wniosek online (tu niezbędnie jest potwierdzenie w punkcie potwierdzającym wybranym podczas rejestracji profilu).
Jeśli rodzic posiada już aktywny profil zaufany, może zarejestrować dziecko. Należy wejść na stronę obywatel.gov.pl, następnie w blok dzieci i wybrać link, który pojawi się na pierwszym miejscu zgłoś urodzenie dziecka. Można też wpisać w polu szukaj słowa: dziecko, narodziny, rejestracja, urodziny.
W kolejnym kroku należy wybrać link przez internet i w kolejnym kroku kliknąć w niebieski klawisz Zgłoś urodzenie dziecka. Po przejściu na kolejną stronę należy wybrać sposób logowania przez profil zaufany i po przekierowaniu na stronę logowania wpisać dane, pamiętając, żeby logować się przez odpowiedni bank, jeśli w ten sposób potwierdzona była wcześniej tożsamość rodzica. W przeciwnym przypadku należy wpisać login lub adres e-mail i hasło.
Następnie należy przejść pięć kroków:
- 1. należy potwierdzić, że jest się ojcem lub matką dziecka (nie możesz zaznaczyć, że jest się matką, gdy logowanie następuje przez profil zaufany ojca, i na odwrót. Po przejściu dalej system sam zaciąga dane osobowe ojca/matki. Należy sprawdzić, czy wszystko się zgadza i zaznacz prawidłową odpowiedź, która odpowiada aktualnej sytuacji rodzica:
jesteś w związku małżeńskim, nastąpiło uznanie ojcostwa, dziecko urodziło się przed upływem 300 dni przed dniem ustania lub unieważnienia małżeństwa. System na bieżąco podpowiada, co oznaczają różne kwestie (pomoc z prawej strony wniosku) - 2. teraz należy uzupełnić dane matki/ojca i informacje z aktu małżeństwa (miejsce sporządzenia aktu - obowiązkowo, oznaczenie aktu - opcjonalnie)
- 3. należy podać dane dziecka: imiona, datę urodzenia, nazwisko i miejsce urodzenia dziecka (placówkę medyczną, jeśli dziecko przyszło na świat w szpitalu ). W oparciu o te dane należy określić USC do rejestracji. System ponownie podpowie prawidłowe odpowiedzi.
- 4. należy wybrać miejsce zameldowania i ważne informacje kontaktowe, w sytuacji, gdyby potrzebne były dodatkowe informacje. Sposób dostarczenia dokumentów to do wyboru: skrzynka ePUAP, poczta tradycyjna lub odbiór osobisty.
- 5. podgląd wniosku, czyli wszystkie informacje, które wprowadzone zostały we wcześniejszych krokach. Należy je dobrze przejrzeć i skorygować ewentualne błędy, w tym literówki, cofając się do odpowiedniego wcześniejszego kroku.
Po kliknięciu klawisza podpisz i wyślij system ponownie przekieruje nas na stronę profilu zaufanego. Należy podpisać wniosek (korzystamy z rejestracji online, przekazując drogą elektroniczną nie tylko informacje, ale również podpisując dokumenty, tak, by nie trzeba było chodzić do USC i własnoręcznie składać podpis).
Należy nacisnąć klawisz podpisz profilem zaufanym. Następnie SMS-em otrzymujemy kod autoryzacyjny, który należy przepisać. Po naciśnięciu klawisza autoryzuj i podpisz dokument wniosek zostaje złożony.
Po dokonaniu rejestracji należy czekać na potwierdzenie i dokumenty rejestracyjne w wersji elektronicznej lub papierowej, w zależności od opcji, która została wybrana. Wraz z nimi rodzice otrzymają PESEL dziecka i zaświadczenie o zameldowaniu.

Rejestracja urodzenia dziecka online - aktualizacja: 2019-04-05