ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Makao

Zasady gry (instrukcja)


W Makao mogą grać min. 2 osoby. Ilość osób jest nieograniczona, jedną talią mogą grać 4 osoby. Jeśli graczy będzie więcej, wówczas łączymy talie.

Przebieg gry

Gra odbywa się wszystkimi kartami z talii. Na początku każdy z graczy otrzymuje po 5 kart. Resztę kart odkładamy na bok, odkrywając jedną, widoczną dla wszystkich graczy. Nie może byc to karta funkcyjna (czyli 2, 3, 4, Walet, Dama, Król, As). Ruch polega na wyłożeniu ze swoich kart takiej, która odpowiada kolorem lub figurą karcie odkrytej i leżącej na stole. Jeśli gracz posiada 2, 3 lub 4 karty posiadające taką samą figure, np. 3 różne "6", wówczas może wyłożyc wszystkie, kładąc tak, aby na spodzie leżała karta o takim samym kolorze, jak ta, która pierwotnie została na stole. Może wyłożyć też kartę z inną figurą ale o kolorze karty leżącej na stole. Jeśli gracz nie posiada odpowiedniej karty lub nie chce oddawać którejś ze swoich kart, wówczas dobiera nową karta z odłożonej kupki. Jeśli dobrana karta pasuje figurą lub kolorem do leżącej na stole, to może ją od razu wyłożyć. Kolejny gracz musi wyłożyć kartę pasującą kolorem lub figurą do karty leżącej na wierzchu.
Gracz wykładający swoją przedostatnią kartę (zostaje mu jedna) musi koniecznie powiedzić MAKAO. Jeśli tego nie zrobi, a inny z graczy się zorientuje, wówczas dobiera z kupki 5 kart.
Wygrywa gracz, który jako pierwszy wyłoży wszystkie swoje karty.

Jeśli kupka z której pobieramy karty skończy się, wtedy należy przetasować stos kart wykładanych i odłożyć jako nową kupkę, kładąc na wierzch kartę ostatnio wyłożoną przez ostatniego gracza.

Karty funkcyjne

  • 2 i 3 – kolejny gracz dobiera tyle kart, ile wskazuje wartość karty. Jeśli jednak ma kartę o tej samej wartości lub kolorze (ale 2 lub 3), może ją wyłożyć, wówczas kolejny gracz musi dobrać sumę wartości wyłożonych kart, chyba że też ma pasującą 2 lub 3)
  • 4 – następny gracz czeka jedną kolejkę lub gdy ma, wykłada 4, wtedy kolejny gracz czeka dwie kolejki itd.
  • walet (każdego koloru) – gracz może zażądać kart od 5 do 10 oraz królów niefunkcyjnych (karo i trefl)
  • król kier – kolejny gracz pobiera pięć kart (może też wyłożyć damę kier która blokuje króla)
  • król pik – poprzedni gracz pobiera pięć kart (albo wykłada damę pik, która blokuje króla)
  • as – żądanie zmiany koloru przez wykładającego gracza, musi on jednak posiadać kolor, którego żąda. Jeśli kolejny gracz ma innego asa, może go wyłożyć żądając innego koloru.
  • joker – może być dowolną kartą, należy określić dokładnie jej figurę i kolor wykładając ją na stole.
  • dama - wykładając damę anulujemy wyłożoną przez poprzedniego gracza kartę funkcyjną.

Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 87gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe