To prawda, że są dzieci które nie mówią do 3 urodzin, a potem doganiają rówieśników, nazywa się to Prostym Opóźnieniem Rozwoju Mowy, ale ponieważ nie można być pewnym czy tak się stanie, czy dziecko nie będzie np. zagrożone potem dysleksją to pod opieką logopedy powinny znaleźć się już wcześniej, ok 2. urodzin jeśli nie podejmują prób mówienia (przy założeniu dobrego słuchu). Skopiuję fragment artykułu:
"Możemy wyróżnić:
1.prosty opóźniony rozwój mowy, zwany też samoistnym opóźnieniem rozwoju mowy (SORM) – wystÄ™puje z różnych, nie zawsze wyjaÅ›nionych przyczyn. Może być uwarunkowany dziedzicznie lub być nastÄ™pstwem zaniedbaÅ„ wychowawczych i wpÅ‚ywu Å›rodowiska. W koÅ„cowej fazie rozwojowej mowa zwykle osiÄ…ga swój prawidÅ‚owy poziom. Okres fizjologicznej niemoty może trwać do 3. roku życia, zasób słów jest ubogi, wystÄ™pujÄ… liczne zaburzenia artykulacji, dÅ‚uższe wyrazy sÄ… redukowane do dwóch, trzech sylab. Można wyróżnić: globalny SORM (obejmuje mówienie i rozumienie) i parcjalny SORM (dotyczy wybiórczo rozumienia, sÅ‚ownictwa, gramatyki, artykulacji). PrzyczynÄ… może być: opóźniony proces mielinizacji włókien nerwowych (typu ruchowego) narzÄ…dów artykulacyjnych, brak odpowiedniej stymulacji werbalnej, trudnoÅ›ci poznawcze i emocjonalne. W diagnozowaniu należy wyróżnić niedosÅ‚uch, upoÅ›ledzenie umysÅ‚owe, uszkodzenie oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego, zaburzenia emocjonalne;
2.niesamoistny opóźniony rozwój mowy (NORM), towarzyszÄ…cy: gÅ‚uchocie, niedosÅ‚uchowi, zaburzeniom wzroku, upoÅ›ledzeniu umysÅ‚owemu, zaburzeniom psychicznym, schorzeniom przemiany materii (np. histydynemia, fenyloketonuria, homocystynuria), uszkodzeniom oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego (np. uszkodzenia korowych oÅ›rodków mowy – dysfazja, uszkodzenia ukÅ‚adu pozapiramidowego – mózgowe porażenie dzieciÄ™ce, minimalne dysfunkcje mózgowe), jÄ…kaniu;
3.opóźniony rozwój mowy czynnej – wystÄ™pujÄ…cy dość czÄ™sto (u okoÅ‚o 3% dzieci w wieku przedszkolnym), charakteryzujÄ…cy siÄ™ opóźnionym rozwojem artykulacji, przy prawidÅ‚owym rozumieniu mowy i sprawnych ruchowo mięśniach artykulacyjnych. Dziecko potrafi wymówić w izolacji prawie wszystkie gÅ‚oski, czasem też sylaby, jednak nie potrafi zÅ‚ożyć ich w sÅ‚owo i wypowiedzieć w należytym tempie. Poziom umysÅ‚owy dzieci z opóźnionym rozwojem mowy czynnej jest zgodny z wiekiem. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy czynnej sÅ‚yszÄ… dobrze i prawidÅ‚owo wykonujÄ… sÅ‚owne polecenia, mówiÄ… maÅ‚o lub wcale. W nastÄ™pstwie ORM u dzieci tych wystÄ™pujÄ… trudnoÅ›ci w nauce czytania i pisania."
--------------------
"Wierzę, że na mojej drodze zawsze skręcę we właściwą stronę. Bo wierzę że Bóg wytyczy drogę tam, gdzie jej nie ma". N.V. Peale