Advertisement
Subskrypcja

Powiadomienia o nowo┼Ťciach

Nianie ogłoszenia
Sprawd┼║ koniecznie
Wa┼╝ne tematy

Adopcja

Adopcja - to jedna z najpi─Ökniejszych decyzji w ┼╝yciu wielu rodzic├│w. Poznaj aspekty prawne adopcji i rodziny zast─Öpczej. W tym dziale znajdziesz wszystko, co powienie┼Ť wiedzie─ç o adopcji i rodzicielstwie zast─Öpczym.

Rodzinne Domy Dziecka w Polsce

Pomimo, ┼╝e w ci─ůgu ostatnich dziesi─Öciu lat zmniejszy┼éa si─Ö w Polsce liczba dzieci o blisko 2 miliony, to w tej malej─ůcej populacji niezmiennie wysoka jest liczba dzieci pozostaj─ůcych pod nadzorem s─ůd├│w rodzinnych. ┼Ťwiadczy to o powa┼╝nym, narastaj─ůcym problemie spo┼éecznym.

W Polsce dominuj─ů ci─ůgle tradycyjne, du┼╝e domy dziecka. Na ┼é─ůczn─ů liczb─Ö oko┼éo 80.000 dzieci zaledwie oko┼éo 2000 dzieci (oko┼éo 2%) ┼╝yje w rodzinnych domach dziecka.

Rodzinne domy dziecka s─ů znakomitym rozwi─ůzaniem dla dzieci, kt├│re nie posiadaj─ů bliskich krewnych, b─ůd┼║ ci ostatni nie posiadaj─ů odpowiednich warunk├│w do sprawowania opieki nad dzie─çmi. Obecnie nast─Öpuje znacz─ůcy wzrost liczby rodzinnych dom├│w dziecka. W 2000 roku istnia┼éy 154 tego typu plac├│wki, w marcu 2004 by┼éo ich ju┼╝ ponad 220.

Ponad 70% dzieci trafi┼éo do rodzinnych plac├│wek z du┼╝ych dom├│w dziecka i pogotowi opieku┼äczych, i w wi─Ökszo┼Ťci maj─ů status wychowank├│w rodzinnych dom├│w dziecka. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nich uczy si─Ö w szkole podstawowej (27 %). W gimnazjum uczy si─Ö (16%),a w szkole ┼Ťredniej (12,2%).

Podstawowe problemy rodzinnych dom├│w dziecka wi─ů┼╝─ů si─Ö z wymogami formalnymi - biurokracj─ů, sztywnym systemem kontroli, formalistycznym podej┼Ťciem urz─Ödnik├│w i nieelastycznym bud┼╝etem plac├│wki. Mniej wi─Öcej 1 rodzic├│w, jako du┼╝y problem wymienia niedob├│r ┼Ťrodk├│w na edukacj─Ö - dodatkowe zaj─Öcia i materia┼éy szkolne.

Edukacyjne potrzeby wychowank├│w

Rodzice oceniaj─ů szanse edukacyjne swoich wychowank├│w, jako znacz─ůco ni┼╝sze, ni┼╝ ich r├│wie┼Ťnik├│w. Podstawowymi barierami s─ů op├│┼║nienia rozwojowe i edukacyjne oraz brak ┼Ťrodk├│w na dodatkowe zaj─Öcia, a tak┼╝e niska samoocena wychowank├│w.

Dysproporcja pomi─Ödzy wychowankami rodzinnych dom├│w dziecka, a ich r├│wie┼Ťnikami jest najwi─Öksza na wczesnych etapach rozwojowych - w okresie przed p├│j┼Ťciem do szko┼éy i w szkole podstawowej. Dlatego najwa┼╝niejsz─ů form─ů pomocy dla rodzic├│w jest organizacja i dofinansowanie zaj─Ö─ç wyr├│wnawczych, rozwijaj─ůcych i nauka j─Özyk├│w obcych.

Obecnie ok. 2/3 rodzinnych domów dziecka korzysta z dodatkowej pomocy szkół (prawie 70 %), osób prywatnych (35%) i wolontariuszy (30%). Jednak oferowana pomoc edukacyjna ma dwa istotne mankamenty:
- brak jej zorientowania na konkretne grupy wiekowe (te, w kt├│rych wyst─Öpuje najwi─Öksza dysproporcja szans pomi─Ödzy wychowankami, a ich r├│wie┼Ťnikami).
- w niewielkim stopniu obejmuje nauk─Ö j─Özyk├│w obcych.

R├│wnie┼╝ sami rodzice wyra┼╝aj─ů potrzeb─Ö dokszta┼écania. Zw┼éaszcza oczekuj─ů mo┼╝liwo┼Ťci wymiany do┼Ťwiadcze┼ä z innymi rodzinnymi domami dziecka i sta┼éego dost─Öpu do konsultacji z psychologiem/pedagogiem. Spore zainteresowanie wzbudzi┼éy te┼╝ kursy z podstaw prawnych funkcjonowania RDD. 3/4 rodzic├│w deklaruje ch─Ö─ç korzystania z forum, a 60 % zamiesi┼éoby w nim swoj─ů wizyt├│wk─Ö.

Co to jest adopcja?
Wa┼╝ne informacje
Rodzinne domy dziecka
Prawo