Mleko nie tylko od krowy. Spróbuj wszystkich wariantów « maluchy.pl
ciąża i poród
dziecko
kobieta
dla dzieci
rodzina
podróż
zobacz koniecznie

Mleko nie tylko od krowy. Spróbuj wszystkich wariantów

-
Mleko nie tylko od krowy. Spróbuj wszystkich wariantów
Mleko, to ulubiony biały napój, który pijemy od niepamiętnych czasów. Najczęściej spożywamy mleko krowie, które zawiera laktozę, czyli cukier mleczny. Nie każdy organizm dobrze radzi sobie z przyswojeniem mleka. Powodem jest brak laktazy - enzymu koniecznego do rozkładu laktozy. Mówimy wówczas o nietolerancji laktozy, jednej z najczęściej spotykanych nietolerancji pokarmowych.

Jasne za i przeciw

Zwykle mówimy o mleku krowim, które jest również najczęściej spożywane. Ale dostępne jest też mleko owcze lub kozie. Podczas konsumowania mleka krowiego u osób z nietolerancją laktozy mogą wystąpić problemy zdrowotne ze strony układu pokarmowego, ale także nieprzyjemne reakcje alergiczne, które mogą skutkować różnymi problemami skórnymi. Korzyści wynikające z picia mleka krowiego obejmują wysoki poziom wapnia, magnezu i innych substancji ważnych dla organizmu, ale także wyższy odsetek białek i obecność witamin A, D, B1 i B12.

Kiedy laktoza powoduje problemy


Jeśli po spożyciu mleka nie czujemy się dobrze, może to być nietolerancja. Nietolerancja laktozy, może pojawić się w dzieciństwie, ale także w wieku dorosłym, na przykład przy dalszym spożywaniu mleka. W dzisiejszych czasach nie stanowi to problemu, ponieważ istnieją produkty mleczne bez laktozy. Na rynku jest dużo mleka roślinnego, takiego jak kokosowe, ryżowe, owsiane i inne gatunki, które nie mają nic wspólnego z mlekiem krowim, a przez organizm są dobrze tolerowane. Jednak ich wadą jest wyższa zawartość węglowodanów i mniejsza zawartość białka.

Przepis nie tylko przy nietolerancji


Istnieje wiele przepisów i potraw, których głównym składnikiem jest mleko. Tradycyjne mleko krowie można zastąpić innymi rodzajami mleka roślinnego. Na przykład, jeśli lubimy naleśniki, nie musimy ich eliminować z menu, przygotujemy smaczny i zdrowy wariant naleśników bez laktozy, a nawet bez glutenu.

Przepis na zdrowe naleśniki bez laktozy


Składniki:
  • 50–100 ml mleka sojowego lub ryżowego
  • 3 jajka
  • 3–4 łyżki zwykłej mąki (opcjonalnie orkiszowej lub innej bez glutenu)

Przygotowanie

Wymieszaj dokładnie wszystkie składniki na jednolite ciasto. Można dosłodzić np. cukrem waniliowym lub miodem. Smażymy naleśniki na tłuszczu roślinnym. Możesz je posmarować tym, co lubisz - na przykład dżemem lub dodać owoce.

Wskazówka: Sklepy często oferują mleko w akcji. Jeśli będziesz śledzić bieżące ulotki, nie ma problemu z zakupem mleka klasycznego lub bez laktozy w rozsądnej cenie.

Niedźwiedzi napój nie tylko dla zdrowia


Może znasz ten rodzaj napoju. Jest to połączenie ciepłego mleka, miodu i rumu, które rozgrzeje i pomoże we wczesnych objawach przeziębienia, ale również smakuje wyśmienicie.

Składniki do przygotowanie jednej porcji napoju:
  • 300 ml mleka
  • 2 łyżeczki miodu
  • 1 miarkę rumu (whisky)

Przygotowanie

Najpierw wymieszaj mleko z rumem, a następnie podgrzej. Następnie dodaj miód i wszystko razem ponownie wymieszaj. Aby uzyskać lepszy efekt na przeziębienie, wypij napój ciepły zanim ostygnie.

W Internecie można znaleźć różne wskazówki i tradycyjne przepisy nie tylko na nabiałowe przysmaki. Niezależnie od tego, czego szukamy, zainspirujmy się daniami ze zdrowych i smacznych składników.


Mleko nie tylko od krowy. Spróbuj wszystkich wariantów - dodano: 2019-03-11

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.