
Bardzo ważne jest, aby prawidłowa wymowa tej głoski przychodziła dziecku naturalnie, bez pośpiechu i naciskania z zewnątrz, gdyż najczęściej język i mięśnie dziecka nie są na to jeszcze gotowe. Zazwyczaj dzieje się tak w wieku 5-7 lat, choć zdarzają się dzieci, które już w wieku 2-3 lat prawidłowo, dźwięcznie wymawiają tę głoskę.
Jeśli jednak nasze dziecko w pierwszej klasie nadal nie wymawia r (rotacyzm), zamiast tego wymawia np. j,l,ł (pararotacyzm) lub w ogóle opuszcza tę głoskę (mogirotacyzm) może to świadczyć o opóźnionym rozwoju mowy.
Jaka jest przyczyna tego zjawiska?
- niska sprawność ruchowa języka (podczas prawidłowej wymowy r, język podnosi się do górnego wałka dziąsłowego, tuż za górnymi, przednimi zębami, a czubek języka tzw. "apex" delikatnie wibruje)
- niska sprawność mięśni języka
- za krótkie wędzidełko podjęzykowe,
- zbyt gruby lub duży język
- wada słuchu
- niska koncentracja
- nieprawidłowe wzorce z otocznia
Jak sobie poradzić z reraniem?
Zorientujmy się, gdzie możemy skorzystać z porady logopedy. Często zdarza się, że logopeda odwiedza przedszkole, w którym znajduje się nasz maluch lub ma tam regularne zajęcia – zasięgnijmy jego opinii lub poszukajmy specjalisty w najbliższej przychodni.
Specjalista najprawdopodobniej zaleci nam szereg ćwiczeń usprawniających aparat mowy. Terapia jest dość długotrwała i żmudna, dlatego powinna w nią być zaangażowana także rodzina, najbliżsi, a także opiekunowie w przedszkolu czy szkole.
Pamiętajmy: tylko systematyczne wykonywanie zaleconych ćwiczeń przyniesie dobre rezultaty!
Przykładowy zestaw ćwiczeń usprawniających mięśnie języka i ust:
- Wysuwanie języka na zewnątrz
- Wysuwanie języka na zewnątrz i unoszenie go do góry
- Unoszenie języka do góry, wewnątrz jamy ustnej
- Dotykanie czubkiem języka wszystkich zębów po kolei
- Cofanie czubka języka wewnątrz jamy ustnej – w stronę gardła
- Kląskanie językiem (tupot konia)
- Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka
- Szybkie wymawianie głosek tttt, dddd, tdtdtdtd, tdn-tdn, tede-tede-tede, tedu-tedu-tedu, tedo-tedo-tedo.
Kolejnym etapem ćwiczeń jest wymawianie trlo, trlu, tra, tro, tru, tre, try, dra, dro, dru, dre, dry.
Udanej zabawy i powodzenia!
Król Karol... - reranie, czyli wszystko o głosce r - dodano: 2012-01-26