Advertisement

ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Jesteś w ciąży? Tych 6 rzeczy powinnaś zrobić w pierwszej kolejności

-
Błyskotliwy sukces: podwójna moc atrakcji na terenie narciarskim Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
Ciąża to wyjątkowy okres w życiu każdej kobiety – niezależnie od tego, czy jest planowana, czy też pojawia się nieoczekiwanie. Aby okres 9 miesięcy przebiegał spokojnie, warto zadbać o to już od pierwszych tygodni. O czym musisz pamiętać, zauważając u siebie objawy ciąży? Sprawdź.

Chociaż na wiele czynników w przebiegu ciąży nie masz wpływu, to od Ciebie w dużej mierze zależy prawidłowy rozwój malucha. Istotne znaczenie ma przy tym nie tylko stała opieka lekarska, ale również prowadzony przez Ciebie tryb życia. Poniżej prezentujemy kilka kwestii, którymi warto zająć się, gdy pojawią się wyraźne objawy ciąży.

  • Oznaczenie poziomu beta hCG po 48 godzinach

Oznaczenie poziomu beta hCG (typowego hormonu ciążowego) wykonywane jest w celu potwierdzenia ciąży. Aby mieć pewność, że ciąża rozwija się prawidłowo już od pierwszych tygodni, zaleca się powtórzenie badania po upływie 48 godzin. Dzięki zweryfikowaniu przyrostów hormonu ciążowego można określić stan rozwoju zarodka.

Zgodnie z przyjętymi normami, w prawidłowej ciąży poziom beta hCG powinien wzrosnąć co najmniej o 66 proc. w ciągu 48 godzin. Natomiast wykonując pomiar po 72 godzinach, przyrost powinien wynieść minimum 114 proc.

  • Wizyta u ginekologa

Z wizytą u ginekologa nie musisz się spieszyć. Nie ma bowiem sensu umawiać się na konsultacje zaraz po zrobieniu testu ciążowego, np. w dniu planowanej miesiączki. To zdecydowanie za wcześnie, aby pęcherzyk był widoczny w jamie macicy.

Dobrym momentem na wizytę u ginekologa jest m.in. wynik stężenia beta hCG powyżej 1500 mIU/ml – przy takiej wartości pęcherzyk ciążowy powinien być już widoczny podczas badania USG. Wtedy też można stwierdzić / wykluczyć ciążę pozamaciczną.

Bezwzględnie na wizytę należy udać się ok. 7-8 tygodnia ciąży – wtedy też podczas badania USG będzie można zobaczyć zarodek z bijącym sercem.

  • Suplementacja kwasu foliowego

O ile ciąża jest planowana, z pewnością jeszcze w okresie starań o dziecko rozpoczęłaś suplementację kwasu foliowego. Jeżeli objawy ciąży są dla Ciebie zaskoczeniem, a test pokazał dwie kreski, jak najszybciej rozpocznij łykanie tej witaminy.

Kwas foliowy (witamina B9) odgrywa istotną rolę w okresie ciąży. Odpowiednia ilość w organizmie matki pozwala zmniejszyć ryzyko wad wrodzonych centralnego układu nerwowego, w tym: przepukliny mózgowej, bezmózgowia czy rozszczepu kręgosłupa.

Jak wynika z rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, suplementację kwasu foliowego należy rozpocząć co najmniej na 6 tygodni przed zapłodnieniem, a jeśli to niemożliwe – zaraz po tym, jak pojawią się pierwsze objawy ciąży. Przyjmowanie witaminy zaleca się kontynuować do końca drugiego trymestru.

Zalecana dzienna dawka kwasu foliowego dla kobiet planujących dziecko oraz kobiet w ciąży to 0,4 mg.

  • Zmiana nawyków żywieniowych

Jeżeli przed ciążą nie dbałaś o codzienny jadłospis, czas zmienić podejście do jedzenia. Musisz zmodyfikować swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, wprowadzając zasady zgodne z racjonalnym odżywianiem. Postaw więc na różnorodność posiłków – tak, by wraz z jedzeniem dostarczyć niezbędne składniki odżywcze.

Pamiętaj, że w okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy i minerały – nie tylko z powodu rosnących potrzeb organizmu, ale również w wyniku ograniczenia biodostępności niektórych składników odżywczych spowodowanego rosnącym poziomem progesteronu. Tymczasem niedobory witamin i minerałów mogą być nie tylko groźne dla Ciebie, ale również rozwijającego się płodu. Jeżeli zachodzi taka konieczność, włącz suplementację witaminy D3, DHA czy żelaza.

  • Ograniczenie ryzykownych form aktywności

Ciąża nie jest chorobą, dlatego nie musisz rezygnować z aktywnego trybu życia. Ważne jest jednak to, by ograniczyć te formy sportu, które są dość ryzykowne. Chodzi zatem o wyeliminowanie dyscyplin kontaktowych oraz aktywności grożących upadkiem. Mocne uderzenia , np. w brzuch mogą zwiększać ryzyko poronienia.

Zamiast jazdy konnej czy gry w siatkówkę, wybierz pływanie, pilates czy jogę. Możesz także zapisać się na specjalne zajęcia fitness dla kobiet w ciąży. Zanim jednak podejmiesz jakąkolwiek aktywność, skonsultuj się z ginekologiem w sprawie ewentualnych przeciwwskazań.

  • Wykonanie zalecanych badań laboratoryjnych

Jeżeli ciąża zostanie potwierdzona przez ginekologa, podczas pierwszej wizyty otrzymasz skierowanie na badania laboratoryjne. Są to badania obowiązkowe i zalecane przez Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników. Na liście znajdują się m.in. takie badania jak: morfologia krwi, badanie ogólne moczu, badanie w kierunku przeciwciał odpornościowych, WR (odczyn Wassermanna), badanie w kierunku przeciwciał różyczki, toksoplazmozy, HIV. Niektóre z nich będziesz musiała powtarzać kilkakrotnie przez cały okres ciąży – o tym jednak będziesz informowana na bieżąco przez ginekologa.

Jesteś w ciąży? Tych 6 rzeczy powinnaś zrobić w pierwszej kolejności - dodano: 2018-04-16

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.