ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Zdrowa dieta w ciąży, czyli o programowaniu żywieniowym

-
Błyskotliwy sukces: podwójna moc atrakcji na terenie narciarskim Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
O tym, że zdrowa dieta podczas ciąży ma znaczący wpływ na prawidłowy rozwój płodu oraz dobre samopoczucie mamy, wie każda z nas. Jednak gdy podczas tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy wybieramy najlepsze dla nas potrawy i przekąski, rzadko myślimy o tym, że mogą mieć one wpływ na życie i zdrowie naszego dziecka również po porodzie, a nawet w dorosłym życiu.

Historia programowana żywieniowego

Tą stroną diety podczas ciąży zajmuje się dziedzina nazywana programowaniem żywieniowym. Jej stosunkowo niewielka – jeszcze - popularność wynika głównie z tego, że powstała dopiero około 20 lat temu. To wtedy właśnie David Barker w swoich pracach naukowych zauważył, że istnieje zależność pomiędzy niską masą urodzeniową a występowaniem chorób sercowo-naczyniowych i innych schorzeń w dorosłym wieku. Kolejne badania wykazały, że nasze zdrowie fizyczne – a także kondycja psychiczna – w dorosłym wieku są związane z dietą matki podczas ciąży.

Jak to możliwe, że dieta podczas ciąży w takim stopniu determinuje dorosłe życie człowieka? W okresie rozwoju płodu różne elementy jego ciała rozwijają się w różnym czasie. Struktury komórkowe poszczególnych tkanek posiadają konkretne „okresy krytyczne”, gdy rozwijają się najbardziej intensywnie. Gdy w tym okresie konkretnej strukturze zostanie dostarczona zbyt mała lub zbyt duża ilość istotnych do rozwoju składników odżywczych, ma to wpływ na jej działanie oraz metabolizm.

Dobrym przykładem na potwierdzenie powyższej tezy jest obserwacja zdrowia i kondycji osób, które urodziły się po czasie drugiej wojny światowej. Ich matki podczas ciąży nie dostarczały organizmowi dostatecznej ilości zbilansowanych składników odżywczych. Dorośli ludzie w swoim późniejszym życiu mogli zauważyć skłonności do szeregu chorób metabolicznych organizmu, takich jak nadciśnienie czy otyłość. Ich komórki były zaprogramowane na gromadzenie niezbędnych składników odżywczych, których brakowało im w okresie płodowym.

Programowanie żywieniowe a preferencje dziecka

Innym aspektem programowania żywieniowego jest to, że poprzez odpowiednio zróżnicowaną dietę podczas ciąży, możesz w pewnym stopniu wpłynąć na preferencje smakowe Twojego dziecka. Podczas ciąży smak spożywanych przez Ciebie potraw przenika do wód płodowych, które połyka maluszek. Już w siódmym miesiącu ciąży kubki smakowe Twojego dziecka są wykształcone w pełni. W ten sposób zapoznaje się on z różnorodnymi aromatami i będzie wybierało te, które są dla niego znajome.

Wydaje Ci się to niemożliwe? W jednym z badań przeprowadzonych we Francji, które miały za zadanie sprawdzić prawdziwość tego twierdzenia, poproszono kobiety ciężarne o regularne stosowanie w potrawach anyżu. Jego intensywny, specyficzny aromat ma swoich zwolenników ora zdecydowanych przeciwników. Dzieci zazwyczaj za nim nie przepadają. Okazało się jednak, że te z maluchów, które zapoznały się już w łonie z aromatem anyżu, wybierały go również po narodzinach.

Inny eksperyment dotyczył regularnego spożywania przez ciężarne soku marchewkowego. Druga grupa kontrolna zamiast soku piła wodę. Po sześciu miesiącach od porodu, po podaniu dzieciom kaszki z sokiem marchewkowym oraz drugiej, bez soku, te z maluchów, które poznały jego smak w brzuchu mamy, jadły więcej marchewkowej kaszki.

Programowanie żywieniowe przydatne również dla mamy

Jeżeli zastanawiasz się, czy dziecko może przywyknąć również do smaku przekąsek lub słodyczy, których sobie nie odmawiasz… Odpowiedź brzmi – jak najbardziej. Nadmiar takich produktów sprawi, że Twoje dziecko będzie traktowało je jako naturalny, znany pokarm. Może okazać się, że bardzo garnie się do słodyczy, czekoladek i białego cukru, który w diecie małego dziecka powinien być bardzo ograniczany. Znacznie lepszym wyjściem jest spożywanie dużych ilości naturalnych, nieprzetworzonych potraw, warzyw oraz owoców – bo jest duża szansa, że wtedy Twoje dziecko będzie chętniej i częściej sięgało po te składniki. Prawdopodobnie będzie bardziej otwarte na taki smak niż jego rówieśnik, który od etapu rozwoju płodowego przyzwyczajony jest do dużej ilości sztucznego, słodkiego smaku. Zapoznając je ze smakiem warzyw czy owoców już w łonie wyświadczasz samej sobie przysługę i ułatwiasz późniejsze rozszerzanie diety.

To tylko jeden z kolejnych argumentów, które przemawiają za tym, by dieta w ciąży była możliwie naturalna, nieprzetworzona i urozmaicona. Zadbaj o zdrowie dziecka nie tylko w jego okresie płodowym, ale również w dorosłym życiu.

______________________________________________________________________________________

autor: dietetyk mgr Paulina Róg - prowadzi własny gabinet dietetyczny, jest mamą małego Jasia oraz autorką serii książek na temat zdrowego żywienia kobiet w ciąży – Mamy Pomysł Na.
http://www.mamypomyslna.pl/; http://blog.mamypomyslna.pl/

Zdrowa dieta w ciąży, czyli o programowaniu żywieniowym - dodano: 2018-01-11

Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.