Advertisement
Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Ostatnio na forum
Sprawdź koniecznie
Warto kupić
Ważne tematy

8 miesiąc życia - rozwój dziecka

-
rozwój ruchowy
Małe rączki zaczynają chwytać bardziej precyzyjnie. Mały przedmiot dziecko stara się wziąć między kciuk i wyprostowany palec wskazujący, próbuje też chwytać jednocześnie trzema palcami: kciukiem, wskazującym i środkowym (chwyt nożycowy). Maluch już samodzielnie siedzi bez oparcia z pochylonymi plecami przez kilka minut, zdarza się też, że podtrzymywany za obie rączki lub gdy czegoś sam się trzyma, stoi. Położony na brzuszku posuwa się okrężnie i pełza do przodu. Zwykle przyjmuje już pozycję "na czworakach" i powoli "stawia" pierwsze kroki do przodu, jest to początek raczkowania. Potrafi podeprzeć się rączką gdy siedząc straci równowagę.

rozwój mowy
Język malucha wzbogaca sie o różne nowe sylaby. Dziecko z zapałem gaworzy, próbuje wyrazić swoje emocje poprzez intonację głosu, czy mimikę twarzy: dziwi się, zachwyca, cieszy, boi się. Łączy takie same sylaby, np. ma-ma, ta-ta, ba-ba. Potrafi szeptać.

rozwój procesów poznawczych
Maluch interesuje się trzymanymi w rączkach przedmiotami, ogląda je ze wszystkich stron, bierze do ust, wyrzuca na podłogę. Jeśli trzyma dwa przedmioty po jednym w każdej rączce, postukuje jednym o drugi. Szuka też przedmiotu, który upadł na podłogę lub został schowany przez kogoś na jego oczach. Doskonale bawi się w "a kuku". Wyraźnie interesuje się przedmiotami używanymi przez dorosłych i czynnościami przez nich wykonywanymi.


rozwój kontaktów społecznych
Maluch nadal lękiem reaguje na obce osoby, ma zmienne nastroje, potrafi nagle przejść od śmiechu do płaczu. Zaczyna być samodzielny, gdy dostanie do rączki herbatnik lub chrupkę, sam je. Zwraca na siebie uwagę dorosłego, np. pociągając go za ubranie. Potrafi się już dłużej skoncentrować, np. z zaciekawieniem przysłuchuje się rozmowie dorosłych, przygląda się temu, co się dzieje za oknem. Doskonale reaguje na swoje imię. Potrafi już skojarzyć słowa z gestem lub sytuacją, np. może się już nauczyć robienia "pa pa" odchodzącej osobie lub "dać cześć" komuś, kto wyciąga do niego dłoń. Zna juz znaczenie niektórych gestów i kontaktuje się za ich pomoca z otoczeniem, np. mlaska, gdy jest głodny, wyciąga rączki, gdy chce, żeby ktoś go wziął lub odpycha od siebie przedmiot, którego nie chce.



Zobacz
Porady